سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
شور جوانی، عشق جوانی،جوان و جوانی, جوان و مساله ازدواج
 
 
هرگاه بنده در دل شب با مولای خود خلوت کند و به مناجات پردازد، [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله] 
»» ازدواج در عین بی پولی کمکم ازدواجهای پایدار میروند که به خاطراتم

ازدواج در عین بی پولی
کم‌کم ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاطراتمان بپیوندند. یادش بخیر! کمی قدیم‌ترها جوان تا دست راست و چپش را می‌شناخت بزرگ‌ترها برایش آستین بالا می‌زدند و سوروسات عروسی راه‌می‌انداختند.
عشق وپول

به ندرت امکان داشت سن دختر و پسری از 20 سال بگذرد و مجرد مانده باشد. آن روزگار اصلا اسم طلاق کراهت داشت و کسی جرات عنوان کردن چنین کلمه‌ای را در خانواده نداشت؛جز مواردی خاص. افسوس که این روزها شرایط دگرگون شده است. سن ازدواج دخترها و پسرها بالا رفته، خیلی‌ها اصلا انگیزه ازدواج ندارند و طلاق هم امری طبیعی شده‌است و مسئولان هم تاکنون نتوانسته‌اند این آب رفته را به جوی بازگردانند.
چند وقت پیش «محمد سیاح» مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور مانند سال گذشته اعلام کرد ازدواج در سه‌ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال پیش، کاهش و طلاق افزایش یافته‌است. طبق این آمار در سه‌ماهه نخست امسال دویست و چهل و دو هزار و دویست و سه مورد ازدواج و سی و سه هزار و هفتصد و هشتاد و دو مورد طلاق در کشور رخ داده و استان تهران با هفت هزار و سیصد و ده طلاق رکورددار طلاق در کشور است. این آمار نشان می‌داد که ازدواج 2 /6درصد کاهش و آمار طلاق 2 /16درصد افزایش داشته است. رشد آمار طلاق و کاهش ازدواج و بی‌انگیزگی در جوانان برای تشکیل خانواده، کم‌کم می‌رود به یک اصل پذیرفته‌شده در جامعه تبدیل شود اما آیا جامعه تحمل تاوان عواقب آن‌را خواهد داشت؟
سخن پول

بی‌انگیزگی جوانان برای تشکیل خانواده که طی سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته زنگ خطری برای جامعه به‌شمار می‌رود و از وجود مشکلات اساسی در برنامه‌ریزی مسئولان این حوزه خبر می‌دهد. کارشناسان دلایل مختلفی همچون مشکلات اقتصادی، جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی، مسئولیت‌گریزی، ترس از شکست در زندگی، همچنین رقابت و قدرت‌طلبی زن و مرد در زندگی مشترک را از دلایلی می‌دانند که تمایل به ازدواج را کاهش داده‌است اما اغلب جوانان بی‌پولی را بزرگ‌ترین سد مقابل خود می‌دانند.
آنها امروز پذیرفته‌اند که مخارج این مراسم را می‌توانند در زندگی مشترکشان هزینه کنند و به برگزاری یک مراسم بسیار ساده و کم‌هزینه هم قانع شده‌اند؛ مشکل اصلی پس از ازدواج است.
بی‌پولی در شرایط اقتصادی فعلی به سدی بزرگ در برابر ازدواج تبدیل شده‌است و برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای عبور از این سد، بر ازدواج و برگزاری مراسم ساده و امثال آن اشاره می‌کنند؛ درصورتی‌که اصلا درد جوانان دم‌بخت، نداشتن پول برای برگزاری مراسم عروسی نیست. آنها امروز پذیرفته‌اند که مخارج این مراسم را می‌توانند در زندگی مشترکشان هزینه کنند و به برگزاری یک مراسم بسیار ساده و کم‌هزینه هم قانع شده‌اند؛ مشکل اصلی پس از ازدواج است. پسری که امروز در خانه پدری روزگار می‌گذراند و بدون پرداخت اجاره‌بها و مخارج زندگی مشترک از مشکلات مالی می‌نالد حتی اگر دانشجو و سرباز نباشد و در این نابسامانی و بیکاری هم شغلی با ماهی سیصد-چهارصد هزار تومان حقوق برای خود دست و پا کرده باشد چطور به‌خود جرات ازدواج بدهد؟ اجاره و هزینه‌های زندگی ساده و روزمره چنان سرسام‌آور شده که ساده‌زیستی را هم دشوار کرده است.
حقوق -دارایی-ازدواج
واقع‌بینی

دختر و پسری را یک‌شبه وارد خانه بخت کردن کار دشواری نیست اما اینکه آنها چطور باید در این زندگی مشترک خوشبخت شوند و به آرامش برسند و جامعه را بسازند جای تامل دارد. اجازه دهید با عینک خوشبینی برخی مسئولان به موضوع نگاه نکنیم و حقایق را ببینیم. فرض کنیم که جوانی با وام ازدواج و کمک دوروبری‌ها، یک خانه که چه عرض شود یک سوئیت 40متری اجاره و بدون مراسم عروسی راهی زندگی مشترک شد، بعد چه می‌شود؟ مگر حقوق پایه‌ای که تعیین شده بیش از 300-چهارصد هزار تومان است؟ اجاره‌بهای یک سوئیت 40متری در محله‌‌های متوسط شهر تهران حدود چهارصد هزار تومان است؛ یعنی برابر با تمام حقوق این فرد. اصلا تصور کنید زوج گیاهخواری پیشه کنند و از خوردن گوشت کیلویی شانزده هزار تومان هم صرف نظر کنند و به جای پرداخت کرایه‌های سنگین تاکسی هم سواراتوبوس شوند و یارانه‌ها را هم برای پول آب و برق و گاز کنار بگذارند، باز هم ماه را به آخر نخواهند رساند. جوان امروز تمام این موارد را حساب می‌کند و نهایتا انگیزه ازدواجش را از دست می‌دهد. حتی اگر فردی با تمام این شرایء به هر دلیلی تصمیم به ازدواج بگیرد آیا در زندگی توأم بافشار به آرامش و تعالی که هدف اصلی ازدواج است خواهد رسید؟ کافی‌است گشتی در دادگاه‌های خانواده بزنید و پای درد دل زوج‌هایی که برای جدایی مراجعه کرده‌اند بنشینید و سخنانشان را تحلیل کنید تا متوجه شوید بسیاری از آنها را مشکلات مالی، به مرور از هم دور و نهایتا از هم جدا کرده‌است.
راهکاری که اجرا نشد

آمار حکایت از آن دارد که بیش از ده میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارند که بخش زیادی از آنها با تاخیر ازدواج روبه‌رو هستند و بسیاری از آنها هم به‌دلیل مشکلات مالی اصلا انگیزه‌ای برای ازدواج ندارند و به ناچار یا احساسات و نیازهای خود را سرکوب می‌کنند یا دست به اقداماتی خلاف باورهایشان می‌زنند که در هر دو مورد پیامدهای ناخوشایندی برای فرد به‌دنبال دارد.
در حقیقت ازدواج و تشکیل خانواده انگیزشی قدرتمند برای زوجین ایجاد می‌کند تا از آسیب‌های گوناگونی که در زندگی مجردی در کمین آنهاست، مصون بمانند.
مشکلات مالی در حالی تبدیل به سدی بلند در برابر اجرای سنت پیامبر مکرم اسلام شده است که قانون تسهیل ازدواج که درتاریخ 27 آذرماه 84 به تصویب مجلس رسید و در تاریخ 7 دی‌ماه همان سال مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت هنوز به درستی اجرا نشده‌است. این قانون می‌توانست کمی از مشکلات ازدواج بکاهد چرا که دولت موظف شده بود با استفاده از امکانات دولتی یا با کمک خیرین مسکن‌ساز، مسکن موقت را به‌مدت 3سال و به شکل رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار دهد. به این ترتیب زوج‌های جوان درابتدای زندگی‌شان حداقل دغدغه پرداخت اجاره‌بها را نداشتند و می‌توانستند با خیالی آسوده‌تر برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. همچنین در این قانون دولت موظف شده‌بود به زوج‌های جوانی که هیچ کدام‌ دارای شغل نبودند، به‌مدت دوسال کمک‌هزینه زندگی پرداخت کند و بعد از شاغل‌شدن آنها این مبلغ را به‌تدریج پس بگیرد. افزایش مستمری سربازان و دانشجویان متأهل و تهیه خوابگاه برای دانشجویان متأهل بخش دیگری از وظایفی بود که مجلس در این قانون برای دولت مشخص کرد و می‌توانست تا حدی انگیزه ازدواج را بالا ببرد اما دولت آن‌را خیلی جدی نگرفت.
ازدواج
عواقب

اقدامات فرهنگی و اقتصادی که تاکنون از سوی مسئولان برای تسهیل ازدواج جوانان انجام‌شده بی‌تردید کافی و مناسب نبوده که باعث افزایش سن ازدواج و بی‌انگیزگی برای تشکیل خانواده شده‌است. اما این بی‌برنامگی‌ها و کم‌توجهی‌ها چه پیامدهایی خواهد داشت؟ بررسی‌ها حاکی از آن است که میان ارتکاب جرم و بالا رفتن سن ازدواج رابطه مستقیم وجود دارد. روانشناسان معتقدند هنگامی که انگیزه‌های قوی نظیر امیال غریزی، ‌تولیدمثل، استقلال زیستی و تشکیل خانواده به وسیله موانعی سرکوب شوند احساس ناکامی رخ می‌دهد و احساس، شخصیت و هویت فرد را زیرسلطه برده و به‌تدریج تمامی ابعاد وجودی فرد را در برمی‌گیرد. از سوی دیگر افزایش سن ازدواج و عدم‌ارضای امیال غریزی به شکلی درست، سبب شکل‌گیری عقده‌های روانی و انباشت آنها در شخصیت فرد می‌شود و عصبیت‌های روحی، طغیانگری، احساس پوچی و حتی میل به‌خودکشی مجال بروز می‌یابند. نکته مهم اینکه روابط نامشروع پیش از ازدواج هم نه‌‌تنها به ارضای کامل و جامع منجر نمی‌شود بلکه به‌دلیل غیراخلاقی بودنش عصبیت‌ها را تشدید هم می‌کند.
افزایش امنیت درونی، بازیابی شخصیتی و حتی رفع برخی مشکلات ذهنی و روانی، بلوغ فردی و اجتماعی، افزایش مهارت و انگیزه و تولید ثروت می‌تواند پیامدهای ازدواج بموقع و موفق باشد. «غلامعلی افروز» روانشناسی که بیش از 30 سال درباره ازدواج و طلاق تحقیق کرده ازدواج را مهم‌ترین انتخاب انسان در طول حیات و وجود همسر مناسب را سبب آرامش می‌داند و می‌گوید: «در حقیقت ازدواج و تشکیل خانواده انگیزشی قدرتمند برای زوجین ایجاد می‌کند تا از آسیب‌های گوناگونی که در زندگی مجردی در کمین آنهاست، مصون بمانند». از این دیدگاه، سلامت شخصیتی فرد و جامعه مهم‌ترین دستاورد ازدواج خواهد بود اما بسیاری از جوانان ما امکان انجام آن‌را ندارند.
با این تفاصیل اگر مسئولان با اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان و اتخاذ راهکارهای مناسب و ریشه‌ای همچون ایجاد شرایط کاری و اقتصادی مناسب، سد بی‌پولی را از مقابل جوانان دم‌بخت بردارند، شاهد افزایش انگیزه ازدواج و تولید ثروت در جامعه خواهیم بود در غیراین‌صورت باید منتظر عواقبی تلخ‌تر از شرایط کنونی باشیم که بی‌تردید گریبان تمام اقشار جامعه را خواهد گرفت.
تبیان
علیرضا دهقانیان-همشهری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 91/2/5 :: ساعت 9:36 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ازدواج در عین بی پولی کمکم ازدواجهای پایدار میروند که به خاطراتم
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
ازدواج نیمه مستقل ،میان بری به خوش بختی یا جاده ای به طلاق تعریف
همزیستی مسالمت آمیز با همنشینان آشنا همسر با ازدواج انسانها عهد
تغییرات در زندگی مشترک به نظر شما آیا جوانانی که زندگی مشترک را
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
عاشقانه آیا شما هم سبک و طرز زندگیتان را به گونه ای سازمان داده
فصل مشترک دختر و پسر قبل از ازدواج باید تکلیف برخی از شرایط و مل
بلوغ و سن ازدواج در گذشته، اغلب ازدواج ها بعد از بلوغ جسمی و جنس
عشق های آتشین؛ رهگذر خطرناک در مسیر زندگی جوانان درباره عشق، عظم
مراحل انتخاب همسر قبل از شناخت فرد مقابل، لازم است تمام ملاک ها
استخاره کنیم یا تحقیق؟ آیا برای ازدواج و انتخاب همسر هم میشود اس
مجلس عقد و عروسی اسلام برای تحقق ازدواج و شکل گیری کانون خانواده
ازدواج کنید به نفع شماست دلایل زیادی برای تداوم یک ازدواج وجود د
[همه عناوین(166)][عناوین آرشیوشده]


نسبت صحیح دین و دنیا در زندگی آسیب های اجتماع امروز:آنچنان «[4] . توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از[3] . 12خطای دخترانه در ازدواج دوازده مورد وجود دارد که دختر خانم ها ر[2] . تاخیر در ازدواج دختران مقدمه: دغدغه های دختران در ازدواج، قابل[2] . رابطه میان دختر و پسر در تحلیل روانشناختی ـ قرآنی درآمد عقل و[2] . احکام«بادا بادا مبارک بادا» «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس م[2] . تغییرات در زندگی مشترک به نظر شما آیا جوانانی که زندگی مشترک را[2] . نه قاتل عمده روابط زناشویی 1) انتقاد کردن معمولاً گفته می شود[2] . زیاد خواستگاری نروید، بدبخت می شوید !! خواستگاری‌های متعدد = بدت[2] . سرزنش ممنوع اشاره گاهی فکر می‌کنیم زندگی چقدر سخت است؛ شاید هم . سکوت سازنده و غیرسازنده در زندگی مشترک بر هیچ کس پوشیده نیست که . شور و التهاب روزهای نخست زندگی واقعیتی که وجود دارد این است که م . صبوری راهکاری برای حفظ زندگی مشترک طبق آمارها وضعیت خانواده ای . صداقت های دردسرساز زندگی خیلی ها فکر می کنند درست از لحظه یی که . طلاق با کودکان شما چه می کند بسیاری از والدین نگران اثرات منفی ط . طور برای خواستــگاری تحقیق کنیم؟ برای ازدواج، دو نوع تحقیق وجود . عاشقانه آیا شما هم سبک و طرز زندگیتان را به گونه ای سازمان داده . عـشـق بـهـتـر اسـت یـا ثـروت؟ نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد ا . عشق چیست و چرا باید عاشق شویم؟ مقدمه عشق اصلی ترین میل و گرایش . عشق را هدیه دهید! با «آرامش واقعی» عشق خود را به همسرتان هدیه ک . عشق های آتشین؛ رهگذر خطرناک در مسیر زندگی جوانان درباره عشق، عظم . عقب نماندن از قافله اسراف؟! آنچه می خوانید نکات کلیدی از مجموعه . علل اختلاف عروس و داماد جدید با خانواده ی همسر این جاست که پذیر . فرمول استحکام زندگی زناشویی گاهی الگوی فکری و رفتاری به گونه ای . فصل مشترک دختر و پسر قبل از ازدواج باید تکلیف برخی از شرایط و مل . قبل از رفتن به محضر بخوانید آیا احساس می کنید که زندگی زناشویی ت . کی با کی ازدواج کنه؟ کدام شخصیت ها به درد هم می خورند؟ ازدواج . گا‌م‌های زندگی مشترک قسمت هفدهم سوءظن ممنوع اشاره گاهی فکر می . گام‌های زندگی مشترک فسمت پانزدهم اشاره گاهی فکر می‌کنیم زندگی . ما با هم فرق داریم بعد از عقد، با همه هیجانی که دارید یک فکر آزا . مالایی‌ها چطور عروسی می‌کنند؟ عروسی مسلمان‌ها کم و بیش به هم شبی . مجرد بودن را فراموش کنید گشاده نظری روح خانواده است. روح "ما" و . مجلس عقد و عروسی اسلام برای تحقق ازدواج و شکل گیری کانون خانواده . مراحل انتخاب همسر قبل از شناخت فرد مقابل، لازم است تمام ملاک ها . مردها چه زنی را همسر ایده آل می دانند؟ برای تازه عروس ها این که . مصرف های بیهوده در ازدواج ذهن ما باغچه است گل در آن باید کاشت . معرفی عادات زوج‌های خوشبخت شاید برخی عادت‌ها در نظر زوج‌های کم ت . معیارهای ارتباط سالم پیش از ازدواج امروزه با گسترش شهرها و پدی . معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام (1) چکیده انتخاب همسر م . معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام (3) خصوصیات اقتصادی در . ملاقات با خود، شاه کلید ازدواج پایدار در مورد شرایط و لوازم یک . ملاک های انتخاب همسر از دید ائمه(علیهم السلام ) از ازدواج با زن . ملکه زنبورها چگونه ازدواج می کند؟ ملکه زنبورها شروع می کنه به پ . مهارتهای جدید برای به حداقل رساندن مقاومت کودکان اجازه مقاومت د . مهریه‌های نامتعارف ازدواج به عنوان یکی از سنت‌های خدایی است که . نامزدی موفق (3) هر کسی در ذهن خودش تصوری از عشق و عاشقی دارد، ه . نتایج عکسبرداری از مغز عاشقان شور عشق یعنی همان احساساتی که اوای . ندید پدید‌ها و مهریه های بالا تجربه ثابت کرده که مهریه قانون‌برد . هدف اساسى و اصلى ازدواج ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فو . هفت راز عاشق ماندن نویسنده: عبدالرسول کریمی بسیا . هفت هشدار برای دوران عقد دوران عقد برای بیشتر زوج‌های جوان، دور . همزیستی مسالمت آمیز با همنشینان آشنا همسر با ازدواج انسانها عهد . همسر خوش اخلاق من! اخلاق بعد از دینداری مهمترین چیزی است که باید . همسر یابی اینترنتی آیا ازدواج های اینترنتی و همسریابی در سایتها . هیچوقت برای دوباره عاشــق شدن دیر نیست تصور می‌کنید که وقتی سنتا . ویژگی های همسر خوب همسر صالح و شایسته یکی از بزرگترین نعمتهای ال . ویژگی‏های مرد خوب از دیدگاه پیامبر اعظم (ص) اسلام همان‏گونه که . یادداشتی برای تازه عروسها اگر تازه ازدواج کرده اید ،ایام آغازین . یازده نکته در خواستگاری در خواستگاری باید یک سری نکات رعایت شود . یک انتخاب همیشگی شما از زمانی که قصد ازدواج می کنید، تا وقتی زن . نظر اسلام درباره چند همسری چیست؟ حجت الاسلام جواد گلی پاسخ . نظر قرآن درباره ی غریزه جنسی و لذت طلبی انسان گل سر سبد مخلوقات . نقش والدین در ازدواج جوانان یکی از حقوق فرزندان بر عهده والدین، . نکته ای که پیش از ازدواج باید بدانید "ازدواج یک نـهاد فـوق الـع . از لنز « واید » استفاده کنید اینکه در انتخاب همسر چقدر و با چه . ازدواج آب و آیینه پیام های یک پیوند آسمانی همه در سخن از ازدوا . ازدواج آسان یک معما شده مشاور سابق استانداری فارس و محقق در حوزه . ازدواج از دیدگاه روایت‌های معصومین(علیهم‌السلام) هم‌چنان که قرآن . ازدواج انتخاب است یا قسمت؟! از مباحث مهمی که معمولاً در امر ازدو . ازدواج با فامیل یا غریبه؟ مسئله این است ! یکی از مقوله های بسیار . ازدواج با«8»نوع مرد که خطرناک هستند دکتر گینورد آدامز» سرپرست ا . ازدواج پژوهی درآیات الهی بهترین طریق دستیابی به معارف عظیم قرآن . ازدواج در عین بی پولی کم‌کم ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاط . ازدواج در عین بی پولی کم‌کم ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاطر . ازدواج رشد بالنده چکیده ازدواج امری تقدس دار است که به صورت عقد . ازدواج کنید به نفع شماست دلایل زیادی برای تداوم یک ازدواج وجود د . ازدواج مجدد در کشورهای اسلامی چکیده در سال­های اخیر سؤالاتی . ازدواج مسیار ازدواج مسیار ازدواجی است که در سال‌های اخیر میان ا . ازدواج نیمه مستقل ،میان بری به خوش بختی یا جاده ای به طلاق تعریف . ازدواج های آخر الزمانی اشاره: هنوز سال های زیادی از آن زمان ه . ازدواج و تحصیل ازدواج، یکی از عواملی است که اگر انسان با برنامه . ازدواج یا جنگ قدرت ها؟ زوج ها از نظر اعمال قدرت و نفوذ و به نوبه . استخاره کنیم یا تحقیق؟ آیا برای ازدواج و انتخاب همسر هم می‌شود ا . اشتباهات رایج دوران آشنایی و نامزدی سازش های عجولانه گاهی برا . اصلاح الگوی سنت نگرشی به برخی آداب و رسوم قدیمی ازدواج اغلب مرد . اصول حاکم بر یک ازدواج موفق اگر می خواهید ازدواجی شاد و موفق دا . افزایش سن ازدواج و مقابله با آن ازدواج یکی از بهترین نیاز های آد . اگر چنین هستید صبر کنید، ازدواج نکنید 1- اگر در خانواده پدری و . انتخاب های اشتباه! «هوس» یکی از مهم ترین و در عین حال خطرناک ت . انتخاب همسر در دانشگاه دوران دانشجویی بهترین زمان و دانشگاه بهت . اهمیت ازدواج وفوایدآن چکیده این پژوهش به بحث و بررسی پیرامون ا . اولین قدم ازدواج چیست؟ زیاد شنیده اید که اولین قدم برای ازدواج . ایدز و آزمایشات قبل از ازدواج ازدواج تحول عمیقی در زندگی هر فرد . اینجا همه چیز بوی اشرافی می دهد! نگاهی به هزینه های کاذب در ازد . با احتیاط پای سفره عقد بنشینید! نظر شما نسبت به همکاری با همسر . با این آدم ها ازدواج نکنیم... چگونه ازدواج کنیم؟ چه افرادی در ف . با کی ازدواج کنم ؟ شخصیتی که برای شما همسر مناسبی است ! ازدواج . باورهای غیر منطقی در مورد انتخاب همسر فرآیند انتخاب همسر برای ه . باورهای منطقی در مورد انتخاب همسر فرآیند انتخاب همسر برای هر فرد . باید پیشگیری و درمان به موقع داشت چند همسری آن هم از نوع پنهانش . برخی از معیار های ازدواج که کم تر به آن ها توجه می شوند آیا تا . بررسی دیدگاه اسلام در رابطه با ازدواج چکیده خانواده به عنوان . بلوغ و سن ازدواج در گذشته، اغلب ازدواج ها بعد از بلوغ جسمی و جنس . به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما.... این گونه تصور می شد که . پاکدامنی، شرطی مهم در انتخاب همسر پاکدامنی یکی از خلقیات پسندیده . تا به حال به این سوال فکر کرده اید آیا با یک معلول جسمی ازدواج م . رازهای یک ازدواج موفق آیا زندگی زناشویی خوبی دارید؟ امیدواریم جو . راه کارهایی برای ازدواج مجدد ازدواج به خودی خود عملی دلهره آور . راهکار اسلام برای کنترل عشق به جنس موافق و مخالف مقدمه معنای عش . راهکارهای سالم سازی ارتباط دختر و پسر سالم سازی ارتباط دختر و پس . زمان لازم برای آشنایی قبل از ازدواج زمان آشنایی قبل از ازدواج چق . زندگی به رنگ عشق: اسرار ازدواج های شادکام افراد برخوردار از کا . تاریخچه لباس عروس لباس عروس، لباسی بی نظیر و منحصر به فرد است. . تازه عروس، دامادها توجه کنند ریزه کاری های زندگی مشترک ! علاو . «کی داده کی گرفته»های ناپلئونی! مقدمه بدون شک «مهریه»و میزان . 10پله تا تفاهم منتظر کشف و شهود نباش! 1.موقع بحث کردن نه به م . 10نکته که باید قبل از ازدواج درباره همسر خود بدانید این ها حداق . 13 خطر در کمین ازدواج خیلی وقت ها دختران و پسران جوان تصورات و ب . 20 توصیه برای دوران عقد خیلی ها دوران عقد را مرحله ای از ازدواج . 22 توصیه مهم به تازه داماد ها این مطلب برای پسرهایی مفیده که می . 6 ایده اشتباه در ازدواج 1- ازدواج به دلیل دوری از خانواده و پدر . 7 قدم تا ازدواج بی دردسر حتما برای شما هم اتفاق افتاده که دلتان . آن روی سکه ‏"ایده آل سازی" پدیده ای ست که در روابط انسانی، زیاد . آیا اخلاق قابل تغییر است؟ نویسنده:آیت الله مکارم شیرازی سرنوشت . آیین شوهرداری نخستین مراحل کامیابی در اولین روزهای زندگی مشتر . احکام ارتباط دختر و پسر در اسلام یک: آیا دوستی با جنس مخالف به ه . جایگاه زن در فرهنگ عرب جاهلی(33) در جاهلیت پیش از اسلام در شبه . جوان تعدد زوجات،چرا؟ به یقین مسأله روابط بین زن و مرد و مسائل و . چالش های تعامل و ازدواج در خانواده های سنتی شاید اصلی ترین چالش . چرا ازدواج های امروزی ناپایدارند ؟ از جمله عواملی که سلامت خانو . چرا پسرها به خواستگاری می روند؟ در جامعه ی ما و اکثر جوامع دیگر . چقدر با من کنار می یای؟! اشاره: گاهی اوقات فقط عشق برای حفظ رواب . چهار اشتباه رایج میان دختران مجرد چندی پیش، فیلمی تماشا کردم که . حال هوای جیب داماد این مقاله تقدیم به آقایونی که قصد دارند به ج . حل معادله چند مجهولی ازدواج آنچه بیشتر مردم برای ازدواج پایه و . خان اول انتخاب همسر پرده اول « ... ها خانم جان...یه بخت خیل . خرده اختلاف های نامزدی ساره ده دقیقه ای بود که جلوی در دانشگاه م . خواستگار زن است یا مرد؟! این فقط مخصوص جامعه ما نیست که طبق رس . خواستگاری قرآنی روزها و شبها از پی هم می گذشتند و مرد جوان همچن . خواستگاری و عقد کنان و نامزدی در قدیم چند روز قبل از عقد کنان، . دختران و پسران بخوانند زوج مناسب برای دختر خانم ها با شخصیت . در ازدواج سن عقلی مهم است یا سن شناسنامه ای؟ در بررسی سن ازدواج . دردسرهای یک نامزدی طولانی بارها شنیده اید که دوران نامزدی و عقد، . دروازه های بهشت زناشویی احساس رضایت از رابطه، این‌که همسران احس . دلایل شما برای ازدواج چیست؟ ازدواج گام هیجان انگیزی در زندگی بشر . رابطه با جنس مخالف از نگاه اسلام محارم نسبی هفت دسته از بانوان . رابطه دختر و پسر ، قبل از ازدواج (1) چکیده باتوجه به مقدم? مقا . رابطه دختر و پسر ، قبل از ازدواج (2) علت برقراری روابط دوستانه . رابطه شما با این شخص به جایی نمی رسد! اولش همه چیز خوب است، مث .
 

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 124811