سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
شور جوانی، عشق جوانی،جوان و جوانی, جوان و مساله ازدواج
 
 
هر که خوش نیّت گردد، پاداشش فراوان شود، زندگی اش خوش گردد و دوستی اش [بر دیگران [لازم شود . [امام علی علیه السلام] 
»» 6 ایده اشتباه در ازدواج

6 ایده اشتباه در ازدواج

1- ازدواج به دلیل دوری از خانواده و پدر و مادر :
وقتی وضعیت در خانه ‌ی پدری ، شوم و اندوه ‌بار باشد ، ازدواج یک راه گریز محسوب می‌ شود .
تعجبی ندارد که خیلی ‌ها این راه گریز را انتخاب می‌ کنند ؛ اما به ‌طور معمول ، این مسیری است که شما را از چاله درآورده و به چاه می‌ اندازد .
یکی دو سال دیگر در خانه‌ ی پدر و مادر ماندن ، بهتر از آن است که با نخستین پیشنهاد ازدواج ، تن به تاهل دهید ، چون آن ‌وقت ممکن است شریک زندگی ‌تان تا آخر عمر سبب رنجش و آزار شما گردد .
2- ازدواج به دلیل نگرش یک جانبه ‌ی پدر و مادر شما به شخص مورد نظر :
البته جای تعجب دارد که پدر و مادر شما به ‌طور واقعی ، همسر آینده ‌ی شما را دوست بدارند ؛ اما دوست داشتن این فرد از سوی آنان ، دلیل کافی برای مدنظر قرار دادن ازدواج با آن فرد نیست . سال‌ های آینده ، زمانی که ( بعد از 120 سال ) از میان شما رفتند ، شما کماکان باید اسیر فرد رویا های آنان باشید ؛ فردی که شاید مرد یا زن رویا های شما نباشد .
3- ازدواج فقط به دلیل پول و ثروت :
اگر شما شیفته ‌ی فردی هستید که ثروتمند است و فقط به همین دلیل حاضرید با او ازدواج کنید و به دیگر ابعاد توجه نمی‌ کنید ، این ملاک مناسبی نمی ‌باشد .
ایده ‌ی ازدواج کردن با یک فرد ، بدون توجه به احساس و عاطفه‌ ی قلبی و فقط از روی نگاه مادی گرایانه ، به ‌طور یقین ، عقلانی نیست و اشتباه می ‌باشد .
4- ازدواج به دلیل ترحم و دل ‌سوزی به یک فرد :
گاهی انگیزه ‌ی فرد برای ازدواج ، نجات دادن شخص مقابل از تنهایی ، فشار های زندگی ، مشکل‌ های اقتصادی و اجتماعی و دلیل ‌های دیگر است .
برای نمونه ، دختری که به پسری وابستگی شدید دارد ، مسوولیت زندگی او از جمله کار ، مسکن و مسائل مادی را می ‌پذیرد . چنین انگیزه ‌هایی بعد از مدتی کوتاه ، رو به خاموشی می‌ رود و در نهایت ، زندگی مشترک را با بحران مواجه می ‌سازد .
5- ازدواج به دلیل خو گرفتن به ارتباط در طی زمان طولانی :
هنگامی که دو نفر پس از آشنایی ، تصمیم به ازدواج با یکدیگر می ‌گیرند ، اشکالی ندارد ؛ اما موقعی اجبار به دلیل « عادت محض » خطرناک می‌ شود که دو نفر که با هم ازدواج کرده ‌اند و بعد ، از یکدیگر طلاق گرفته و به هم عادت کرده‌ اند ، تصمیم بگیرند دوباره شانس خود را امتحان کنند ؛ مطمئن باشید هرگاه بار نخست ، کارساز نبوده باشد ، بار دوم نیز ، کارساز نخواهد بود .
6- فردی که برای رسیدن به شما از همسرش جدا می ‌شود :
به ‌طور معمول ، این ‌گونه ازدواج ‌ها ، زیاد دوام نخواهد آورد و پایه ‌ای برای یک رابطه‌ ی دراز مدت نخواهد بود . فردی که به خاطر شخصی حاضر است به همسر یا نامزد خود خیانت کند ، به‌ طور مسلم رابطه‌ ی آنان ، استحکامی نخواهد داشت ؛ زیرا کسی که توسط شما به فرد دیگری خیانت کرده ، روزی نیز به خود شما خیانت خواهد کرد .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 10:7 صبح )

»» طور برای خواستــگاری تحقیق کنیم؟

طور برای خواستــگاری تحقیق کنیم؟

برای ازدواج، دو نوع تحقیق وجود دارد؛ تحقیق اولیه و تحقیق اصلی.تحقیق اولیه مختصر است و قبل از اجازه‌گرفتن برای خواستگاری انجام می‌شود و مسئله همتایی خانواده‌ها از جهت اجتماعی ، فرهنگی و دینی مد نظر است.سؤالات اولیه درباره سن ، تحصیلات، خدمت نظام وظیفه، شهر محل زندگی و... در همان تماس تلفنی برای قرار خواستگاری پرسیده می‌شود.
تحقیق اصلی پس از خواستگاری و جلسات گفتگوی پسر و دختر و با هدف رفع ابهامات انجام می‌شود.
موضوعات قابل طرح در تحقیق
1- خانواده
2- رفتار فردی و اجتماعی: سوالاتی از قبیل:
- صفت بارز اخلاقی او چیست؟
- آیا عصبانی می‌شود؟
-هنگام این حالت چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؟
-رفتار اجتماعی او را چگونه می‌بینید؟
-کدام صفات اخلاقی را در او بیشتر می‌بینید؟
- عصبانیت او را در چه مواقعی دیده‌اید؟
-با چه افرادی (چه تیپ شخصیتی) رفت‌وآمد می‌کند؟-معاشرت او با دیگران چگونه است؟
- اجتماعی است یا منزوی؟
-تا چه حد به خانواده و دوستان خود وفادار است؟
- چقدر به تعهدات خود پایبند است؟
- تلاش او برای کسب روزی حلال چگونه است؟ و...
3- دوستان
4- مسئولیت‌پذیری
5- رعایت حقوق دیگران
6- اعتقادات مذهبی
7- توانمندی‌های فرد
از چه کسانی تحقیق کنیم

1- تحقیق از آشنایان
 
بستگان شخص‌ از روحیات‌، اخلاق و کردار او باخبرند. می‌توان درباره فرد مورد نظر از آنها تحقیق کرد. البته این به تنهایی کافی نیست چون ممکن است خویشاوندان‌، مصلحت‌اندیشی کنند.

2- تحقیق از دوستان
 
دوستان نزدیک فرد که مدتی با او در تماس و معاشرت و دوستی بوده‌اند منابع خوبی برای تحقیق هستند. دوستی محصول همرنگی و تفاهم است و معمولا افراد درستکار با افراد ناشایست و بی‌بندوبار دوست نمی شوند. درواقع دوستان هرکس تا حدی منعکس‌کننده روحیات او هستند.

3- تحقیق از محل کار یا تحصیل
 
این افراد ممکن است مطالبی درباره شخص مورد نظر بدانند که حتی خویشان و دوستان نزدیک او ندانند. این روش تحقیق از دو روش پیش بهتر نیست اما کامل کننده آنهاست. از این طریق ما قادر به شناخت فرد در زمینه‌هایی هستیم مانند: نحوه برخورد او با ارباب رجوع، نحوه مراوده با همکاران، همکاری و سازش با دیگران و پایبندی به اعتقادات دینی.

4- تحقیق از همسایه ها
 
این رایج ترین روشی است که افراد با آن تحقیق می کنند. با تحقیق در محل کار و تحصیل می‌توان به شناختی از فرد و روحیات او دست یافت، اما با تحقیق در محل زندگی او، امکان شناخت خانواده هم میسر می‌شود. البته مشروط بر آنکه اعضای خانواده او در محل سکونت فرد مورد نظر حضور داشته باشند و علاوه بر آن مدتی از زمان سکونت آنها در آن محل گذشته باشد تا همسایگان به شناختی هرچند نسبی از آن خانواده رسیده باشند.
از همسایگان در مورد اخلاق در خانه، سابقه دعوا و یا رفتار بد در محله پرس‌وجو کنید اما مواظب باشید که جزئیات خواستگاری و ارتباط با آنها را بر ملا نکنید؛ چون ممکن است همسایه‌ها بعدا مزاحمت ایجاد کنند.

5- تحقیق از معرف
 
در مورد ازدواج هایی با حضور یک معرف، اگر فردی که دختر و پسر را به هم معرفی می‌کند، نسبت به اهمیت کار خود آگاه باشد و آن را با شناخت کافی نسبت به روحیات دو طرف انجام دهد، منبع خوبی برای شناخت و تحقیق خواهد بود.

6- صحبت با فرد مورد نظر
 
بعد از همه این راه ها می توان جلساتی برای گفتگوی خانوادگی، مهمانی های خصوصی با حضور خانواده دختر و پسر و جلسات گفتگوی دو نفره عروس و داماد ترتیب داد تا با هم بیشتر آشنا شوند.
قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم هرچند ارتباط مناسب و حسن‌تفاهم. می‌تواند به طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی بیان کند.
نکات مهم در تحقیق
• سعی کنید با همکار و هم‌مغازه‌ای او قرار ملاقاتی بگذارید و از دوستان او راجع به خصوصیات روحی‌اش سؤال کنید.
از مسافرت‌ها و جاهایی که با هم رفته‌اند و از علایق او بپرسید؛
موقعیت آنها و اینکه به چه اسم و عنوانی مشهورند،
چقدر با همسایگان ارتباط دارند
و اینکه چه چیزهایی بیشتر برایشان مهم است.
• قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم .هرچند ارتباط مناسب و حسن‌تفاهم می‌تواند به طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی بیان کند.
• تغییر و تحول در زندگی فرد خود نشانه‌هایی از حالات و روحیات اوست. در تحقیق به این مسئله توجه کنید.
• کسی که برای تحقیق می‌رود، می‌تواند با موضوع دیگری غیر از ازدواج سؤالاتی بپرسد. سپس موضوعات را به‌طور مستقیم بیان کند.
• موضوعاتی که برایتان اهمیت بیشتری دارد به محقق تأکید کنید و از او بخواهید اهمیت موضوع را بروز ندهد.
• اگر هنگام گفتگو با افراد مختلف به تناقضی رسیدید، تحقیق در آن زمینه را با دقت بیشتر و به‌دور از حساسیت ادامه دهید.
قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم هرچند ارتباط مناسب و حسن‌تفاهم. می‌تواند به طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی بیان کند.
منبع:جام جم آنلاین



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 10:4 صبح )

»» کی با کی ازدواج کنه؟

کی با کی ازدواج کنه؟

کدام شخصیت ها به درد هم می خورند؟
 
ازدواج از مهم ترین انتخاب ها در زندگی هر فرد است. انتخابی که نیاز به شناخت و آشنایی طرفین در آن ضرورت دارد و هر یک از دختر و پسر باید در دامنه ای از زیربناهای اعتقادی، اخلاقی، خانوادگی، فکری و شخصیتی دارای همسانی و هماهنگی با یکدیگر باشند. درست است که وجود برخی از تفاوت ها هم می تواند به رشد افراد و جذابیت ارتباطی بیافزاید اما روان شناسان امروزه معتقدند که شباهت ها خیلی بیش از تفاوت ها در موفقیت آمیز بودن یک ازدواج موثر است. لذا لازم است تا وجوه مشترک خود را در حیطه های بالا بررسی نمایید. چه اینکه اگر افراد در بعد اعتقادی از فاصله و اختلاف زیادی برخوردار باشند می توان این ازدواج را با خطر مواجه سازد. یکی از حیطه های مهم مورد بررسی در ازدواج پس از زیربنای اعتقادی، می تواند شخصیت افراد باشد. می گویند اگر دنبال همسر ایده آل تان می گردید، راهش این است که اول، شخصیت خودتان را بشناسید و بعد بر اساس شخصیت خودتان، دنبال شخصیتی بگردید که با شما سازگار باشد. اگر شما هم این تئوری را قبول دارید، با ما همراه شوید...

ماجراجویان با ماجراجویان ازدواج کنند
 
افراد ماجراجو عاشق ریسک کردن هستند. اگر چنین شخصیتی داشته باشید، احتمالا بسیار کنجکاو، خلاق و پرانرژی هستید و معمولا فرد خودانگیخته ای هستید. علایق فراوانی دارید؛ از کوهنوردی و ماهی گیری گرفته تا رفتن به سینماو تئاتر.
* گزینه ازدواج: شما با افراد ماجراجویی که درست مانند خودتان باشند، به خوبی رابطه برقرار می کنید. اگر دنبال همسر ایده آل خودتان هستید، عجله نکنید؛ چون ماجراجویی شما باعث می شود خیلی سریع در عشق گرفتار شوید و عاقلانه عمل نکنید. اگر به کسی واقعا علاقه دارید، به خودتان فرصت دهید تا بهتر او را بشناسید. در عین حال گاهی ماجراجویی بیش از اندازه ممکن است شما را وسوسه کند که به دنبال گزینه های بهتر بوده و در یک ایده آل گرایی و تنوع طلبی گرفتار شوید ولی باید با این خصوصیت نادرست مبارزه کنید.
* روان شناسی شخصیت: افراد ماجراجو شخصیت خود را بیش از همه مدیون میزان ترشح زیاد هورمون دوپامین در مغزشان هستند. این هورمون،‌ همان هورمونی است که به شما احساس شادی و شادابی و سرزندگی می بخشد.
اگر دنبال همسر ایده آل تان می گردید، راهش این است که اول، شخصیت خودتان را بشناسید و بعد بر اساس شخصیت خودتان، دنبال شخصیتی بگردید که با شما سازگار باشد.

خلاق ها با خلاق ها ازدواج کنند
 
اگر آدم خلاقی باشید، احتمالا وظیفه شناسی و آبروداری از خصوصیات عالی شخصیت شماست. آرامش، اجتماعی بودن و مدیریت عالی منابع انسانی جزء خصوصیات شما خواهد، شما دوست دارید از قوانین پیروی کنید و می توانید به راحتی برای زندگی خودتان برنامه ریزی داشته باشید و طبق آن برنامه قدم به قدم به هدف تان برسید. دیگران از شما بسیار راضی و خشنود هستند و شما را به عنوان آدمی قابل اعتماد می شناسند.
* گزینه ازدواج: افراد خلاق و سازنده مانند خودتان، زوج مناسبی برای شما هستند. طرف مقابل تان ممکن است قدرت حمایت گری شما را بپرستد ولی مواظب باشید این حمایت همه جانبه، این احساس را در همسرتان ایجاد نکند که دارید مرتب او را کنترل می کنید. شما و همسرتان احتمالا سال ها با هم زندگی خواهید کرد چون افرادی مثل شما برای حفظ و تداوم زندگی شان هر کاری می کنند و وفاداری به طرف مقابل رکن نخست زندگی شان است.
* روان شناسی شخصیت: شخصیت آرام و موقر خود را باید مدیون هورمون سروتونین باشید. این ماده شیمیایی می تواند اخلاق شما را تعدیل کرده و عصبانیت و حالت تهاجمی شما را کنترل کند.
افرادی می توانند برای مدیران بهترین زوج باشند که خصوصیت اصلی شخصیت شان کنار آمدن و سازش با طرف مقابل باشد و طبیعت انعطاف پذیری داشته باشند.

مدیرها با سازگارها ازدواج کنند
 
اگر مدیریت بخش غالب از شخصیت شما است، حتما می دانید که بسیار رک و راست هستید و بدون پرده نظرتان را می دهید. از سوی دیگر با مسایل بسیار منطقی و واقع بینانه برخورد می کنید. قاطعیت و استواری از شما جدانشدنی است. شما به آسانی می توانید در روابط و کار خودتان تمرکز کنید و در ریاضیات، مکانیک و موزیک می توانید زبردست باشید. رقابت جویی و جاه طلبی عشق همیشگی زندگی شماست.
* گزینه ازدواج: افرادی می توانند برای شما بهترین زوج باشند که خصوصیت اصلی شخصیتشان کنار آمدن و سازش با طرف مقابل باشد و طبیعت انعطاف پذیری داشته باشند و گرنه کار شما با یک مدیر به دعوا و جنگ می کشد. اگر شما در روابط خانوادگی و عاشقانه خود دست از کنترل و امر و نهی بردارید، عشق آرام آرام وارد زندگی شما خواهد شد و از درگیر شدن در رابطه عاشقانه که نمی توانید آن را کاملاً کنترل کنید، نمی هراسید. شما شخصیت محکمی دارید که مشکلات خود را نشان نمی دهید ولی این خصوصیت شما ممکن است باعث شود همسرتان فکر کند شما پنهان کار، مرموز، سرد و بی روح هستید. اجازه دهید دست کم در روابط خانوادگی احساسات شما بر قدرت مدیریت مطلق و محکم و دست نیافتنی شما غلبه کند.
* روان شناسی شخصیت: هورمون مردانه تستوسترون که در بدن بانوان کمتر ترشح می شود این خصوصیت شخصیتی شما را پررنگ تر می کند.

انعطاف پذیرها با مبادی آداب ها ازدواج کنند
 
اگر شما شخصیت انعطاف پذیری داشته باشید، دیگران از با شما بودن لذت خواهند برد چون شما توانایی زیادی در روابط اجتماعی دارید و در صحبت کردن عالی هستید. احساسات قوی و روشن و واضح از خصوصیات برجسته شماست.
* گزینه ازدواج: شما بیش از همه با افرادی که مبادی آداب و مؤدب هستند کنار خواهید آمد. این افراد که سیاست بالایی در روابط خود دارند، رفتار شما را می پذیرند. فقط مراقب باشید با زبان بازی و صحبت های بی توقف خودتان آن ها را دل زده نکنید. در روابط با طرف مقابل تان رقابت نکنید. توصیه ما به هسمر شما این است که در صحبت کردن کم نیاورید. گرچه طرف مقابل شما بسیار خوش صحبت است ولی شما هم با اعتماد به نفس از خصوصیات خودتان بگویید. افرادی مثل همسر شما دوست دارند که شما نظرتان را درباره شخصیت و رفتارشان بی پرده بگویید.
* روان شناسی شخصیت: استروژن که یک هورمون زنانه است و در بدن بانوان بیش از آقایان ترشح می شود نقش اصلی را در بروز این خصوصیات شخصیت شما ایفا می کند. شاید بتوان گفت که این نوع ازدواج می تواند موفق باشد اما ضرورتی ندارد که همیشه این دو نوع شخصیت با هم ازدواج کنند.
منبع:راه کمال شماره 36



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:57 صبح )

»» عقب نماندن از قافله اسراف؟!

عقب نماندن از قافله اسراف؟!

آنچه می خوانید نکات کلیدی از مجموعه ی سخنان مقام معظم رهبری در جلسات عقد دهه گذشته است. در این شماره بخش اول رهنمودهای رهبری درباره مراسم ها و تشریفات ازدواج ارایه می شود با این توضیح که رهبری در این مجالس، در مقام بیان همه ی دیدگاه های خود درباره ازدواج و خانواده نبوده اند، بلکه به مناسبت آغاز زندگی جمعی از فرزندان شان، آنچه را که اسرار کامیابی آنان می دانسته اند، صمیمانه تذکر داده اند.

سادگی را از مراسم ازدواج آغاز کنید
 
در همه امور زندگی تان سادگی را رعایت کنید.اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی اش هم می شود ساده والاّ شما که رفتید آن مجلس کذایی مثل اعیان و اشراف های زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید. این جور نمی شود دیگر. چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگی را پایه اش را بر اساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شاء الله آسان شود.

ریخت و پاش زیادی، اسراف؛ اینها حرام است
 
بعضی از مردم با این کاری که می شود با آن ثواب برد، گناه می برند. با اسراف هایی که می کنند، با خلاف هایی که انجام می دهند، با آمیختن این عمل حسن و حسنه به کارهای حرامی که انجام می دهند. حرام همه اش هم این نیست که محرم و نامحرم و این چیزها باشد. آنها هم البته حرام است، اما ریخت و پاش زیادی هم حرام است. اسراف حرام است. سوزاندن دل مردمی که ندارند در مواردی واقعاً حرام است. زیاده روی کردن، حرام و حلال کردن برای اینکه بتواند جهیزیه دخترش را فراهم کند، اینها حرام است.

ریخت و پاش اسراف است
 
برخی، اسراف می کنند. می ریزند و می پاشند. در این روزگار که فقرایی در جامعه هستند، کسانی هستند که اوّلیّات زندگی هم درست در اختیارشان نیست، این کارها اسراف است، زیادی است، بی خود است. هرکس بکند خلاف است.

تجملات زیادی مثل یک خوراکی مضرّ برای جامعه مضر است
 
تجملات برای یک جامعه، مضرّ و بد است. آن کسانی که با تجملات مخالفت می کنند، معنایش این نیست که از لذت ها و خوشی هایش بی اطلاعند، نه! آن را کاری مضر برای جامعه می دانند. مثل یک دارو یا خوراکی مضرّ. با تجملات زیادی، جامعه زیان می کند. البته در حد معقول و متداول ایرادی ندارد. اما وقتی که همین طور مرتب پای رقابت و مسابقه به میان آمد، اصلاً از حد خودش تجاوز می کند و به جاهای دیگر می رود.

تشریفات ساده ازدواج اسلامی
 
شما اگر نگاه کنید به تشریفات ازدواج در میان اقوام مختلف، خواهید دید در اسلام تشریفات ازدواج ساده است. البته جشن و سرور و اینها عیبی ندارد. هر کس هر مقداری که مایل است، اما اینها جزو دین و جزو تشریفات رسمی و دینی ازدواج نیست. هرکس خواست می تواند انجام بدهد، هرکس نخواست، نه. اینکه حتماً بایستی بروند در یک معبد و زانو بزنند جلوی کسی و چه بکنند، و مراسمی که در جاهای دیگر وجود
دارد، در اسلام نیست. در اسلام، یک صیغه ای است شرعی که باید خوانده شود. البته در اسلام برای معاملات گوناگون معاملاتی که اهمیتش کمتر از ازدواج است، شاهد می گیرند... حالا هم که مقررات ثبت است و درج در محاکم. مراکز ثبت رسمی است و هیچ تشریفاتی ندارد؛ می توانند خیلی راحت و بدون تشریفات این ازدواج را انجام دهند.

نکند اسم مان مسلمان باشد اما کارهایمان کار جاهلی
 
در ازدواج، شرع مقدس اسلام، قیود جاهلی و شرایط مرسوم بین جهان را برطرف کرد و یک سلسله حرف ها و شرایط جدید و سنت های تازه ای را پایه گذاری کرد. اگر ما کاری کنیم که عقد و ازدواج ما از آن چیزهایی که اسلام اِزاله کرده، دور و پاک باشد و به آن سنّت هایی که اسلام بنیان گذاری کرده است آراسته و مزین باشد، عقد و ازدواج ما اسلامی خواهد شد و عقد بر اساس رضای پیامبر اسلام و رهبر عظیم الشان بشریت خواهد شد. اگر خدای ناکرده آن چیزهایی را که اسلام ازاله کرد و ریخت بیرون، اینها را ما در عقد ازدواج بیاوریم، آن وقت عقد ما، عقد جاهلی خواهد شد. خودمان مسلمانیم، اسم مان مسلمان است اما کارمان کار جاهلیّت خواهد شد.
یا اگر آن چیزهایی را که اسلام بنا گذاشت در کار ازدواج این را رعایت نکنیم، باز عقد، عقد اسلامی کامل نخواهد بود. اگر عقد، اسلامی بود، به سبک سنّت های قرآنی و بنیاین گذاری شده به وسیله اسلام، زندگی شیرین می شود و زن و شوهر با هم خوب زندگی می کنند.

ازدواج بکنید، ازدواج دشواری ایجاد نمی کند
 
جوان ها وقتی صحبت می شود می گویند، اگر ازدواج کنیم بعدش چه کار کنیم برای خانه، برای شغل؟ اینها همان قیودی است که همیشه جلوی کارهای اصلی و اساسی را می گیرد. فرمود: «ان یکونوا فُقراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ» یعنی خدای متعال اینها را کفایت خواهد کرد. ازدواج بکنید، ازدواج در وضع معیشت آنها دشواری خاصی به وجود نمی آورد. بلکه به عکس خداوند آنها را از فضلش غنی هم می کند. این را خدای متعال فرموده است.

در درجه اول تقصیر متمکّن است
 
بله، ما برای خودمان به قول معروف به جای خرج، برج درست می کنیم. اضافه های زندگی و نیازهای و نیازهای کاذب به وجود می آوریم. بله، البته مشکل پیش می آید. تقصیر کیست؟ در درجه اول تقصیر متمکّن است. آن کسانی که امکانات دارند، سطوح را بالا می برند، سطوحِ خواهشها و توقّعات و نیازهای کاذب را بالا می برند.

ازدواج یک ضرورت است، باید وسایلش را فراهم کنند
 
بعد هم تقصیر بعضی از مسوولان است، که بالاخره باید بگویند. باید وسایل را فراهم کنند، فراهم نمی کنند. نمی خواهیم بگوییم که دولت ها برای جوان ها و برای ازدواج شان وظایفی ندارند. اما این باید برای جامعه اسلامی جا بیفتد که ازدواج یک ضرورت است، باید انجام بگیرد. باید تحقق پیدا کند.

دخترها و پسرها مسوولیت پذیری کم دارند
 
اینکه دخترها بگویند ما هنوز آماده ازدواج نشده ایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرف های منطقی آن چنانی نیست. در خیلی از مسایل زندگی، ما می بینیم که نه، جوان ها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند. می فهمند. منتهی این ازدواج یک مسوولیت پذیری هم هست. این حس گریز از مسوولیت، مقداری مانع می شود از اینکه این کار انجام شود.

با شادی و میهمانی موافقیم، با اسراف نه
 
بنده راضی نیستیم از کسانی که با خرج های سنگین و با اسراف در امر ازدواج، کار را برای دیگران مشکل می کند. البته با جشن و شادی و مهمانی موافقیم ولی با اسراف مخالفیم.

بی بند و باری پولدارها؛ غُصه دخترها و پسرها
 
چقدر دخترها و پسرها که اگر ازدواج هم می کنند به خاطر بی بند و باری پولدارها، احساس کمبود می کنند. احساس غُصه می کنند. احساس عقده می کنند. فکر می کنند چیزی کم دارند. احساس سرکوفت می کنند.

اسراف بد است. شان ملت مسلمان ما نیست
 
این هتل ها و سالن ها و جشن های پُر خرج را رها کنید. البته ممکن است توی یک سالنی هم کسی جشن بگذارد اما ساده، مانعی ندارد. من نمی خواهم بگویم حتماً چون بعضی خانه هایشان جا ندارد یا امکاناتش را ندارند، ولی اسراف نکنید. شادی و میهمانی و دعوت کردن از دوستان و نزدیکان و خویشاوندان و رفقا خوب است اما اسراف بد است. شان ملت مسلمان ما نیست.

از اسراف ها یکی مجالس گران قیمت است
 
عروسی و عقد و شادی چیز خوبی است. حتی پیامبر اکرم هم برای دختر مکرمه خودشان مجلس عروسی گرفتند، شادی کردند و مردم شعر خواندند. زن ها دست زدند و خوشی کردند. اما نباید در این مجلسِ عقد و عروسی و اینها اسراف انجام بگیرد. یکی از اسراف ها همین مجالس عقد و عروسی گران قیمت است. در هتل ها، در این سالن های گران قیمت مجالس درست می کنند. مبالغ زیادی شیرینی و میوه خوراکی حرام می شود، از بین می رود، روی زمین ریخته می شود و ضایع می گردد. برای چه؟ برای چشم و هم چشمی؟! برای عقب نماندن از قافله اسراف؟!

با اسراف خود را از چشم پیامبر و امام زمان انداخته اید
 
اسراف نباید بشود. اسراف اگر شد هم به خودتان ضرر زده اید هم به مردم دیگر. هم به جوان ها و دخترها و پسرها ضرر زده اید و خودتان را از چشم پیامبر اسلام انداخته اید. از چشم امام زمان انداخته اید. این اسراف و زیاده روی، کار خلاف محسوب می شود.

عروسیِ شیرین، عروسی صمیمانه است نه عروسی پرخرج
 
عروسی شیرین، آن عروسی نیست که توی آن خیلی خرج می شود و اسراف زیاد در آن می شود. عروسیِ شیرین، عروسی صمیمانه است. صمیمانه که بود، عروسی شیرین می شود. ولو مختصر باشد. یک اتاق دو اتاق توی خانه، قوم و خویش، دوست و آشنا و رفیق دور هم بنشینند، این می شود عروسی. این میهمانی های مفصل و سالن های آنچنانی یا توی هتل ها، خرج های زیاد، جنس های گران برای مهمانی، اینها هیچ مناسب نیست. نمی گویم ازدواج را باطل می کند، نه! ازدواج درست است. اما اینها محیط جامعه و محیط زندگی را تلخ می کند.

من با «تشریفات» مخالفم
 
مگر سابق که این سالن ها نبود، این چیزها نبود، توی دو تا اتاق کوچک جشن می گرفتند، مهمان ها می آمدند شیرینی می خوردند، ازدواج ها بی برکت تر از امروز بود؟ عزتِ دخترها مگر کمتر از امروز بود، که حالا باید حتماً
بروند توی این سالن های بزرگ. عیبی ندارد، من مخالفتی نمی کنم با این سالن ها. من با «تشریفات» مخالفم. حالا بعضی می روند توی هتل، از آن کارهای غلط است که لزومی ندارد. هر چه مراسم را کمتر و ساده تر بگیریم بهتر است. بگذارید آن کسانی که ندارند به ازدواج تشویق شوند و آن کسانی که ندارند مایوس نشوند.

اینها اصلاً مناسب شان اهل علم نیست؛
 
اینکه حالا معلوم شده که توی باشگاه های چنین و چنان و توی هتلها مهمانی می گیرند، اینها اصلاً مناسب شان اهل علم نیست؛ مناسب شان مردم پرهیزگار و مؤمن نیست. اینها هم مال همان قدیمی هاست.
متاسفانه بعضی امروز اشتباه می کنند. چون که سابق مسوولان کشور و سردمداران آن طور رفتار می کردند، حالا هم که اینها شدند سردمدار، خیال می کنند باید از این کارها بکنند. نه آقا، آنها طاغوتی بودند، آنها اهل دنیا بودند. ما روحانی هستیم، آنهایی هم که روحانی نیستند، اهل دین هستند. ما زندگی مان جور دیگر است. رفتارمان جور دیگر است. مَنِشمان جور دیگر است. اخلاقمان جور دیگر است. هدفمان اصلاً با آنها فرق دارد. نباید از آنها تقلید کنیم. ما باید کاری بکنیم که مردم از ما تقلید کنند.

سربلندی دختر و پسر به بلند نظریِ آنهاست
 
بعضی خیال می کنند که تشریفات و توی هتلِ چنین و چنان رفتن، سالن های گران گرفتن، خرج های زیادی کردن، عزّت و شرف و سربلندی دختر را زیاد می کند. نخیر عزت و شرف و سربلندی دختر و پسر به انسانیت و تقوا و پاکدامنی و بلند نظری آنهاست، نه به این چیزها...

ساده برگزار کردن ننگ نیست
 
بدانید! ساده برگزار کردن ازدواج، چه در مهریه، چه در جهیزیه و چه در مجلس عروسی، ننگ نیست که بعضی خیال می کنند اگر ما عروسی را برای دخترمان ساده برگزار کنیم دختر ما سرشکسته خواهد شد. نه! سرشکسته نخواهد شد. این اشتباه شماست.

آبرو را نمی شود با قرض کردن خرید
 
ما به آنهایی که ندارند نصیحت می کنیم که به عَرب و عَجم متوسل نشوند که پول قرض کنند برای اینکه آبرویشان را به قول خودشان بخرند!! آبرو چیست! این آبرو است؟ اگر چشم را باز کنیم، این آبرو نیست. بعضی ها خودشان را قرض دار می کنند، برای اینکه بتوانند مثلاً آبرومند از آب دربیاورند! بی خود و بی جهت.

من به همه مردم توصیه می کنم ازدواج ها را آسان کنند
 
من به همه مردم سراسر کشور توصیه می کنم که ازدواج ها را آسان کنند. بعضیها ازدواج را مشکل می کنند. مهریه های گران و جهیزیه های سنگین ازدواج را مشکل می کند... خانواده پسرها توقع جهیزیه های سنگین بکنند خانواده دخترها برای چشم و هم چشمی دیگران جهیزیه ها و تشریفات را و مجالس عقد و عروسی را رنگین تر بکنند؟ چرا؟ اثر این را می دانید چیست؟ اثر این کارها این است که دختر ها و پسرها بدون ازدواج در خانه ها می مانند، کسی جرات نمی کند به ازدواج نزدیک شود.

چه کسی می تواند ادعا کند تجمل خوشبختی می آورد؟
 
مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می شوند از کسانی که ساده عروس و داماد می شوند خوشبخت ترند؟ چه کسی می تواند چنین چیزی را ادعا کند؟ این کارها جز اینکه یک عده جوان را، یک عده دختر را حسرت به دل کند و زندگی را بر اینها تلخ نماید، اگر نتوانستند آن جور آنها هم عروسی بگیرند تا ابد حسرت به دل بمانند یا اصلاً نتوانند عروسی بگیرند. چیز دیگری نیست... تا آمدند دخترش را بگیرند، چون دستش خالی است، این دختر بماند توی خانه. این پسردانشجو یا کارگرِ کاسبِ ضعیف، همین طور غیرمتاهل بماند.

اهل تجمل حسابشان پیش خدا خیلی سخت است
 
من گمان می کنم آن کسانی که با مجالس و محافل سنگین، با مهریه ها و جهیزیه های سنگین کار را بر دیگران مشکل می کنند، حسابشان پیش خدا خیلی سخت است.
نمی شود بگویند که آقا ما پول داریم، می خواهیم بکنیم، چون داریم. این از آن حرف های غلطِ روزگار است. داریم که دلیل نشد. انسان وقتی «دارد» کاری بکند که دیگران نتوانند هیچ اقدامی بکنند، این درست است؟ جوان ها جرات نکنند بروند طرف ازدواج. نباید کاری بشود افرادی که نمی توانند، افرادی که دلشان نمی خواهد، خلاف فکرشان هست، خلاف نیّتشان هست، نتوانند ازدواج کنند.

این همه خرج؛ بدون رضای الهی. بدون رضای مردم
 
اسرافکاری و زیاده روی و ... این کارها را نکنید، به مصلح نیست. شارع مقدّس هم راضی نیست. شما هم یک زحمت بیخودی به خودت می دهی. عوض این همه خرج کردن، یک دهمش را به یک مستحقی بده، یک عالم ثواب ببر. مگر دیوانه اند اینهایی که این همه خرج می کنند بدون ثواب، بدون اجر، بدون رضای الهی. حتی بدون رضای مردم. مردم همه راضی نمی شوند از آدم... خدا را راضی کنید.

ریخت و پاش بیخودی
 
اگر چنانچه در میهمانی ها، در نمی دانم فلان هتل ریخت و پاش کنید، میوه نوبر بیاورید و ... میهمانی شما سر و صورت و رونقی پیدا می کند؟ البته اجر الهی هم هیچ ندارد. این را بدانید هیچ اجر الهی ندارد. اسراف کردن اگر گناه نباشد که گناه است، البته اگر صورتی باشد که گناه ندارد قطعاً ثواب ندارد. اما صدها دختر و پسر جوان دیگر را از داشتن مهمانی عروسی محروم می کنید؛ چون نگاه می کنند و می خواهند با شما چشم و همچشمی بکنند، نمی توانند، کار عقب می افتد.

از بهترین عالم تقلید کنید
 
بهترین دخترهای عالم، حضرت زهرا بود. بهترین پسرهای عالم و بهترین عالم و بهترین دامادها هم، حضرت امیرالمومنین بود. ببینید اینها چگونه ازدواج کردند؟
هزاران جوان زیبا و با اصل و نسب و قدرتمند و محبوب به یک تار موی علی بن ابیطالب نمی ارزند. هزاران دختر زیبا و با اصل و نسب هم به یک تار موی حضرت زهرا نمی ارزند. آنهایی که هم از لحاظ معنوی و الهی آن مقامات را داشتند، هم بزرگان زمان خودشان بودند. ایشان دختر پیامبر بود. رییس جامعه اسلامی، حاکم مطلق. او هم سردار درجه یک اسلام بود. ببینید چطوری ازدواج کردند؟ چه جور مهریه کم، چه جور جهیزیه کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند. همان زمان هم جاهلانی بودند که مهریه دخترانشان بسیار زیاد بود مثلاً هزار شتر. آیا اینها از دختر پیامبر بالاتر بودند؟ از آنها تقلید نکنید. از دختر پیامبر تقلید کنید، از امیرالمومنین تقلید کنید.

لباس عروسی کرایه ای چه ننگی دارد؟
 
بعضیها لباس عروس گران قیمت می خرند. نه! چه لزومی دارد. حالا لباس عروس می خواهند، بعضی ها لباس عروس را می روند کرایه می کنند. چه مانعی دارد؟ ننگ دارد؟ نه! چه ننگی؟ چه مانعی دارد؟ بعضیها این را ننگ می دانند. ننگ این است که انسان یک پول گزافی بدهد، یک چیزی بخرد که یک بار آن را مصرف کند، بعد بیاندازد دور. یک بار مصرف! آن هم با این وضعی که بعضی مردم دارند، بعضی ها واقعاً نیاز دارند.

عروس و دامادها پیش قدم شوند
 
متاسفانه این پرداخت به تشریفاتِ ازدواج و مهریه های گران و جهیزیه های سنگین و مجالس آنچنانی خیلی اخلاقها را فاسد کرده است! شما دخترها و پسرها که عروس و داماد می شوید، پیشقدم شوید. بگویید ما این جوری نمی خواهیم، به این زیادی نمی خواهیم. وقتی جامعه مشکل دارد وقتی در جامعه فقیر هست باید انسان ملاحظه کند.
منبع:عطر سیب شماره سوم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:55 صبح )

»» مصرف های بیهوده در ازدواج

مصرف های بیهوده در ازدواج

ذهن ما باغچه است گل در آن باید کاشت

گر نکاری گل خوب علف هرز در آن می روید
انسان همواره برای تکمیل و تکامل بایستی تلاش هدفمند همراه با مراقبت دایمی داشته باشد از لقمان حکیم پرسیدند: «حکمت از که آموختی؟» گفت: «از نابینایان که تا جایی نبینند پای ننهند.» قدم الفوج قبل از اللولوج: «خروجت را پیش بینی کن قبل از آنکه وارد شوی.»
حال انسان به دنبال تکامل، آنگاه به هدف می رسد که ورودی های ذهنش را فیلتر گذاری نماید و به همه چیز اجازه ورود ندهد. انسان به آنچه می خورد باید بنگرد این فرمایش خداوند است یکی از برداشت های این است که غذای فکر و روح بایستی دیده شود از لحاظ منطقی، ارزشی، الهی، انسانی، روانشناختی و ... بررسی شود آنگاه اجازه ورود یابد و اگر پنهانی وارد وجود آدمی شد و آثار منفی آن را در بیرون مشاهده کردیم او را سریع از درون پاکسازی کنیم.
جمله خلقان سخره اندیشه اند
زین سبب خسته دل و غم پیشه اند
اجازه ندهیم اندیشه های ناپاک و انحرافی حاکم بر رفتارهای ما و سرنوشت ما شوند یک امر اساسی و حیاتی در تکامل آدمی ازدواج است دنیای نیکو و آخرت نیکو هنگامی تضمین شده است و هنگامی تعریف می یابد که انسان ازدواج کند ازدواج خاستگاه آرامش است آرامش منطقی و هماهنگ با فطرت در این دنیا در خانواده تبلور می یابد همه تلاش بایستی در تشکیل خانواده باشد خانواده صد آرامش است و اگر صدآید اعداد دیگر و اهداف دیگر نیز در آن پوشیده و همراه است. اما متاسفانه رفتار عده ای از مردمان مصداق مثل معروفی است که اسب را گم کرده دنبال نعلش می گردد یا شتر را گم کرد پی افسارش می گردد.
مهم های زندگی را باید شناخت و در پی بدست آوردن و حفظ آن بود یکی از مهم های زندگی تشکیل خانواده است. خانواده به انسان امید می دهد و امید به آدمی ایمان می دهد معنای زندگی می دهد خمیر مایه اصلی تکامل آدمی می گردد حال چه عوامل مهم تر از ازدواج شده اند و یا چه عواملی سد راه ازدواج و تشکیل خانواده اند؟! اگر از خانواده دختر یا پسر سوال شود بی گمان یکی از عوامل اصلی را خرج و مخارج ازدواج می دانند. توقع طرفین از یکدیگر در هزینه کردن ها. گاهی عروسی بهتر است که جهیزیه اش بیشتر است و گاهی دامادی با شخصیت تعریف می شود که خرج بیشتری برای عروس کرده باشد. اخلاق، علم و دانش، رفتارهای انسانی، تقوا و پاکدامنی درجه چندم می شود. و چه بسا دیده نمی شود و یا بهتر بگویم چشم هایمان را می بندیم و آنان را نمی جوئیم. علل مصرف بیهوده و یا مصرف های بیهوده. در این قسمت از نوشتار بعضی از مصرف ها معرفی و بیهودگی آن بیان می شود. در دوران عقد، هدایایی برای عروس و داماد آورده می شود که هدف اولیه و اصل و منطقی آن ابراز علاقه و نوعی ادب و احترام است. حال مشاهده می شود که این هدف فراموش شده و از یک لطف به یک باید تبدیل شده است و چه بسا در انجامش خواسته قلبی طیب خاطر و رضایت درونی دریافت نمی گردد. با آه و ناله و گله و شکایت صورت می پذیرد. بعضی از اهداء این هدایا همراه با یک لشگر آدم از طرفین صورت می گیرد مثلا شب چله ای، آدم های داماد، ماشین ماشین، گروه گروه با بچه های قد و نیم قد... عروس و دامادهایشان و همینطور آدم های عروس زودتر از همه آمده اند تا...
ببینند چه آورده اند؟! و چه داده اند؟! و یک معرکه گیری و نمایش صورت می گیرد هدف گم شد و تحریف شد قلوب به هم نزدیک نشدند بلکه دور شدند و آنچه حضور یافت، حسادت، گله، عصبانیت و خالی شدن جیب طرفین بود و مسابقه و معرکه گیری ادامه یافت حالا نوبت آن خانواده
است که شب چله ای را چگونه برگزار کنند و کم تر از آن ها نباشد و آدم هایشان هم بینند و قضاوت کنند؟!
هدف ازدواج آرامش بود اما حالا همه چیز شده مسابقه،چشم و هم چشمی، اجرای آداب و رسوم و دعوای رسم ما، رسم شما. بیشتر حرف های عروس و داماد اجرای خواسته های مادی شده و اینکه شما گذاشتید و دفاع و دعوا بعضی خانم ها بعد از ازدواج که هنوز دعواهای قبل و مشخص را فراموش نکرده اند و یا هنوز ادامه دارد لب به اعتراض گشوده و می گویند، گفتند ازدواج کنید آرامش یابید من که بدبخت شدم و فریاد برمی آورد که ای کاش در باغ گلها گم شده بودم و بله نگفته بودم! (عروس خانم رفته گل بچینه) و آقا داماد هم ادامه می دهد که من هم نیز کاش پایم شکسته بود و خواستگاری نیامده بودم! چرا؟ چرا؟ هدف ها گم شده اند و دیو مصرف حمله کرده است و از آنجا که متاسفانه در قرن بیستم و بیست و یکم بعضی فلاسفه مادی در تعریف انسان گفته اند: انسان حیوانی که مصرف می کند و انسانیت انسان را در گرو مصرف تعریف کرده اند و ما بدون هیچ مقاومتی و بدون هیچ اعتراضی و بدون هیچ نگرانی و بد آمدنی اسیر این تفکر شده ایم آسیب های آن را نادیده می گیریم و به جای اینکه انحراف ها را و اشتبا هها را جبران یا برطرف کنیم تیشه به اصل زده و صورت مسئله را پاک می کنیم و می گوئیم ازدواج نمی کنیم.

اخلاق در مصرف
همه اخلاق رعایت عدالت است به معنای اعتدال در انجام رفتارها، احساس ها و ... و یکی از عواملی که انسان را از اعتدال در انجام کارها باز می دارد این است که انسان خود شرا و اهدافش را گم کند خودش نباشد با ساز دیگران کوک شود و فرمان زندگی اش، اعتقادش و رفتارش به دست خودش نباشد.
ساعتی میزان اینی ساعتی میزان آن
ساعتی میزان خود شو تا شوی موزون خویش (مولوی)
در رابطه با ازدواج بعضی از مردم از خط اعتدال می گذرند و اصلی ها را فدای فرعی ها می کنند به گونه ای که ذهن مادی بر ذهن انسانی غلبه می کند و انسان همه چیز را در مصرف تعریف می کند عروسی خوب کردن یعنی خرج کردن خوب. خوشبختی در یک زندگی را خلاصه در مصرف می کنند چرا که از خط اعتدال بیرون می رویم و فرعی ها مهم تر از اصلی ها می گردند؟ چند عامل را نام می بریم امید آن که این سبب شناسی خود یک راهکار باشد که اخلاق ما سلامت خود را پیدا کند و امر مقدس ازدواج قربانی این عوامل نگردد.
1-معرکه گیری و نمایش دادن
انسان وقتی درگیر مقایسه ها می شود و می خواهد دیده شود تعریف شود، تعریف دیگران برایش مهم می گردد همه هدف نمایش می شود پس خرج می کند مصرف می کند پای از گلیم بیرون می نهد و در مسیر بیماری اخلاق هر روز بیشتر ره می سپرد و اصل فدای فرع می گردد.
2-حقارت ها
ذهن مادی یک آدم خوب را کسی می داند که خرج کند عامل بزرگی را در مصرف می داند و بعضی از انسان ها که محتوی درونی خود را بد می بینند و مسایل مختلف گذشته باعث شده احساس های بد درونی آنان را آرام نسازد با مصرف مسکنی برای درمان حقارت می یابند هر چند این درمان خود یک درد مضاعف است.
3-عادت ها
تکرار رفتارها چه خوب و چه بد، عادت می گردد و طبیعت ثانوی انسان می گردد. عادت ها، یک امر عادی در زندگی می گردد و این خود عامل ایجاد یک خویشتن و همی می گردد و گویی اگر این رفتار صورت نگیرد هرچیز خوب می شود. می گویند ترک عادت موجب مرض است. ترک عادت بیمار کننده است. آیا چنین است؟!
4-یادگیری غلط
می رود از سینه ها در سینه ها از رده پنهان صلاح و کینه ها خیلی از رفتارهای آدمی بدون اراده وی در او نفوذ می کند. زیرا (همنشین بوی داری و بوی خود می آورد علی (ع))
یادگیری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در انسان ایجاد می شود و انسان را به سوی انجام
صفحه9@ (ادامه در پایین صفحه )
آن رفتارها می کشاند. مصرف زدگی در امر ازدواج یک یادگیری کاذب و مصنوعی است.
5-جهل
جهل و نادانی ندانستن خیر و شر، ندانستن اصلی ها و فرعی ها.
عواقب کار را ندانستن. اینکه نمی دانیم که نمی دانیم.
انسان را به سوی بدی ها رهنمون می سازد و انسان خدای جهش می گردد.
6-نداشتن بلوغ اقتصادی
یکی از عوامل اختلاف خانوادگی یکی از عوامل ورشکستگی مالی مردم، تنظیم نکردن و مدیریت نداشتن دخل و خرج است و انسانی که مدیریت هزینه مصرف ندارد کسی نیست جز کسی که بلوغ اقتصادی ندارد. در تحقیق برای امر ازدواج یکی از مسائلی که جداً بایستی شناسایی شود و از اصول انتخاب همسر است. داشتن بلوغ اقتصادی. اما متاسفانه خانواده دختر یا پسر این امر را نه تنها دقت نمی کنند بله مصرف بی رویه و خرج های بیهوده را تشویق هم می کنند.
7-چرا باید همه چیز را با هم بخواهیم؟!
آدم هایی که درزندگی شخصی خود دارای امکانات مادی هستند. خانه خوب، وسایل کامل منزل و ... خودشان می گویند به مرور زمان به دست آورده اند. سختی هایی را تحمل کرده اند و اما امروز هم خودشان و هم فرزندانشان برای انجام یک ازدواج از جهیزیه گرفته تا وسایل نقلیه و منزل مسکونی توقع دارند...
-همه را داماد یا عروس داشته باشد. پس اگر نداری ازدواج نکن!
اجازه بدهیم به مروز زمان به همه چیز دست بیابیم، مطمئن باشید لذت بخش است.
8-آینده نگر بودن
تدبیر و تدبر یک صنعت کمال برای آدمی است و آن اینکه در انجام کارها آینده و اثرات آن را در نظر بگیریم.
آیا بایدهای مصرف در امر ازدواج عواقب و پیامدهای ناگوار ندارد؟ آیا مقدمه یک زندگی تلخ نمی گردد؟ آیا فرار از ازدواج را سبب نمی شود؟؟ آیا...
9-رفاه طلبی و عافیت طلبی افراطی
اگر رنج کشیدن آدمی حر می گردد قطره چو کشد حبس صدف در گردد (خیام)
رفاه طلبی و نداشتن و نیاموختن این باور که سختی ها انسان ساز است و به انسان مناعت طبع می دهد و انسان را پخته می سازد و هدف می دهد، اعتماد به نفس می دهد، عزت نفس می دهد، باعث شده مصرف برای رفاه افزایش یابد و از همان روز اول زندگی همه چیز مهیا شود، آن هم از نوع مرغوب و گرانش؟
10-دخالت دیگران
چه بسا بعضی از مخارج مصرفی و غیرمنطقی در امر ازدواج توسط دیگرانی بر انسان تحمیل می گردد که سودی و نفعی را در آن برای خود در نظر می گیرند فیلم برداری با همه امکانات، آرایش با، گل آرایی ماشین و ...
تالار باب، پذیرایی از انواع ...
11-تبلیغات از طریق روان شناسی
متقاعد سازی توسط تبلیغات رسانه ای، انسان ها متقاعد می شوند که مصرف کنند، و مصرف کردن یک فرهنگ و یک باور می گردد.
و یکی از موقعیت هایی که مصرف افراطی و کاذب چشمگیر است در اقدامات و اجرای امر ازدواج می باشد.
12-تنوع طلبی:
نو به نو شدن، یکی دیگر شدن، چشمگیر بودن مطرح شدن، حوصله مان سرنرفتن، منم منم کردن و ...
دلایلی است که بعضی آدم ها می آمدند تا مصرف کنند و یک نوع ادای روشنفکری نیز می باشد.
13- آداب و رسوم
کاشکی به یاد می آوردیم و کاش سرنوشت شوم افرادی که تنها دلیل انجام کارهایشان را آداب و رسوم مطرح می کنند را مشاهده می کردیم و عبرت می گرفتیم. بسیاری از آداب و رسوم یک تعصب کور است.
و کور ممکن است در چاله بیفتد. یکی از چاله های آسیب زای خانواده توقعات و مصرف هاست.
به جای اینکه دلیل بیاوریم رسم ما این است. بگوییم عقل اقتصادی می گوید تدبیر این چنین است و بر اساس بلوغ عقلی و اقتصادی و معنوی مدیریت مصرف داشته باشیم.
14-و شاید علت های دیگر:
یادآور می شویم، شیطان اعمال بد را زینت می دهد و انسان ها را به دام می اندازد. یادمان باشد مهم های زندگی و آرامش را شناسایی می کنیم.
و بدانیم ازدواج سالم، ساده و همراه با ارزش های الهی، بهشت دنیای ما را می سازد و دعای قرآنی ربنا آتنا فی الدنیا و فی الاخره حسنه را به اجابت می رساند.

پی نوشت ها :
1-گلستان سعدی
2-قرآن کریم
3-مثنوی مولوی
4-امثال و حکم دهخدا (ماده الف)
5-مثنوی مولوی
6-مثنوی قدسیه احمد نراقی
7-غرر الحکم
8-خیام نیشابوری
نقل به مضمون یا برداشت از کتاب های شهید مطهری، روان شناسی اجتماعی دکتر کاردان، زندگی در عیش مردن در خوشی، نیل پسمن دکتر صادق طباطبائی، تفکر زائد محمد جعفر مصفا.
منبع:عطر سیب شماره سوم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:52 صبح )

»» اصلاح الگوی سنت

اصلاح الگوی سنت

نگرشی به برخی آداب و رسوم قدیمی ازدواج
اغلب مردم دنیا به واسطه شرایط خاص اقلیمی، فرهنگی، مذهبی و ... خود را مقید به رعایت یک سری آداب و رسوم خاص می دانند. این آداب و رسوم در بعضی موارد موجب پیشرفت و توسعه ی اجتماعی و فرهنگی جوامع شده و گاهی نیز در جهت عکس آن عمل می کند. با نگاهی عمیق به هر یک از رسوم پدید آمده در میان اقوام و ملت های گوناگون به فسلفه ای که موجب پدیدار شدن آن عادت شده پی خواهیم برد. یافتن این فلسفه ها ما را در شناسایی هرچه بهتر ملت ها و اقوام رهنمون می سازد.
موضوع ازدواج، مقوله ای است که بخش بسیار بزرگی از عادت ها، رسوم و آداب هر ملت را به خود اختصاص می دهد. هر قوم، قبیله و گروه از مردم با توجه به شرایط خود، را ملزم به رعایت این آداب و رسوم می دانند.
موضوعی که در این جا قصد پرداختن به آن را داریم نگاه کوتاهی به بخشی از آداب و رسوم مردم اصفهان همراه با نیمه نگاهی به فلسفه ی این آداب می باشد.
علت پرداختن به این موضوع این است که اگر نگاهی به فلسفه ی وجود آداب و رسوم معمول در ازدواج بیندازیم به این نکته پی خواهیم برد که رسوم فعلی حاکم در جامعه نسبت به اصل این آداب و عادات و شاخ و برگ های فزاینده ای پیدا کرده که گاه با فلسفه ی اصلی این رسوم مغایرت دارد و صرفاً به واسطه ی گذشت زمان این تغییرات در آداب و رسوم عادت شده است. اگر با نگاهی عاقلانه به این موضوع بنگریم و در یک جنبش فرهنگی، آداب و رسوم خود را با اصل آنها که مبتنی بر فلسفه های محکم و دلایل منطقی می باشد بازگردانیم در زمینه ی جلوگیری از بسیاری از هزینه های گزاف و بیهوده قدم مهمی برداشته ایم. شاید نامگذاری سال (1388)به عنوان اصلاح الگوی مصرف بهانه بسیار خوبی برای آغاز اصلاح این بخش مهم از آداب و رسوم باشد.
قبل از شروع بحث به دو نکته مقدماتی اشاره می کنیم.
-آداب و رسوم مردم اصفهان آن چنان گستردگی دارد که شاید مردم هر منطقه از آن آداب گوناگونی برای خود داشته باشند که بررسی آن فرصت فراخی می طلبد لذا در این کوتاهه تنها می توانیم به بخشی از این آداب گسترده بپردازیم.
-آداب و رسوم ذکر شده در این مطالب مربوط به اصفهان قدیم بوده و سعی شده با نام قدیم آن نیز آشنایی پیدا شود.

مراسم خواستگاری(دلالگی)
 
عده ای از افراد به عنوان واسطه در محلات به معرفی گزینه ها به خانواده ها می پرداختند که این امر به دلالی شهرت داشت. این واسطه ها با دریافت شرایط مطلوب خانواده پسر به دنبال دختر مورد نظر می گشتند و آن را به عنوان مادر داماد معرفی می نمودند.
جلسات خواستگاری اغلب بدون حضور داماد و صرفاً زنانه برگزار می شد.
در این جلسات که تعداد آنها از (2)تا سه جلسه بود. با حضور زنان بزرگ خانواده داماد و خانواده ی عروس به همراه عروس برگزار می شد.
در صورت موافقت طرفین مراسم «شیرینی خوران» برگزار می گردید.

«شیرینی خورون»
 
این مراسم با ترکیبی شبیه ترکیب مراسم خواستگاری و البته کمی گسترده تر در خانواده ی عروس برگزار می شد. در منزل عروس به عنوان موافقت طرفین شیرینی توسط دو خانواده صرف می شد. لازم به ذکر است پذیرایی مراسم خواستگاری «چای و قلیان» و مراسم شیرینی خورون چای، قلیان و شیرینی، گز یا سوهان بوده است.
پس از مراسم شیرینی خورون نوبت به کدخدا کنون یا همان مهربرون امروزی می رسد.

کدخداکنون(مهربرون)
 
این مراسم برعکس جلسات قبلی برگزار شده به صورت کاملاً مردانه و غالباً با حضور داماد و در منزل عروس برگزار می گردید. موضوع جلسه تعیین مهریه و پذیرایی آن مانند جلسه ی شرینی خورون بوده است.

پشت پا
 
پس از بازگشت خانواده ی داماد از خانه ی عروس، خانواده ی عروس به عنوان اینکه جای خالی خانواده ی داماد را حس کرده اند یک کاسه نبات، یک جلد کلام ا... مجید و یک عدد آینه به عنوان پشت پایی توسط یک نفر خونچه کش به منزل داماد ارسال می کردند.

مراسم صیغه
 
این مراسم مردانه و زنانه در خانواده ی عروس برگزار
می گردد. نکته ی جالب توجه این مراسم فضای برگزاری آن می باشد. در هنگام قرائت صیغه عروس به روی پارچه ی سفید (2×1) به نام سوزنی و داخل جانماز می نشسته و صیغه قرائت می شده است. پذیرایی جلسه چای و شربت و شیرینی بود.
در این مراسم هدیه ای به عنوان نامزدی به عروس از طرف خانواده ی داماد اهدا می شد که غالباً یک قطعه طلا بود. این هدیه به همراه یک کاسه نباتی که در مراسم پشت پا توسط خانواده ی عروس به خانواده داماد اهدا شده بود، داده می شد. پس از مراسم صیغه خانواده عروس در ازای هدیه ی که به دختر آنها داده شده بود (نامزدی) در همان کاسه نباتی که در چندین مرتبه رد و بدل شده بود یک قباره کت و شلوار به همراه مقداری نقل به خانواده ی داماد به عنوان پشت پا هدیه می دادند.

مهمانی پشت عقد
 
پس از مراسم صیغه (عقد) خانواده عروس از خانواده داماد دعوت به عمل می آورند و به وسیله ی شیرین پلو، قرمه سبزی، کوکو قندی و دیگر غذاها از آنها پذیرایی می کردند. در بعضی از خانواده ها بسته به بضاعت مالی هدیه ای از طرف خانواده ی داماد به عروس داده می شد.

آورد و برد
 
در فاصله ی بین عقد و عروسی خانواده ی داماد هدیه های گوناگونی به عنوان آورد و برد به عروس هدیه می دادند و فلسفه ی این هدیه ها که غالباً پارچه، شیرینی، نقل و ... بود. نفقه ای بود که در مدت عقد به گردن داماد بود ولی پرداخت نمی شد. تمام این هدیه ها قبل از مراسم عروسی به منزل داماد آورده و با تزئینات خاص و توسط خونچه پسر به منزل عروس برگردانده می شد.

حنابندان
 
چند روز قبل از مراسم عروسی خانواده عروس و داماد، عروس و داماد را به حمام برده و طی مراسمی حنابندان می کردند. این مراسم جایگزین آرایشگاه امروزی است.

بردن خونچه
 
شب قبل از عروسی جهیزیه ی عروس توسط خونچه برها به خانه داماد منتقل می شد. خونچه بردن در هنگام ورود از پدر و مادر انعام می گرفتند.

مراسم سلام
 
صبح قبل از عروسی خانواده داماد به همراه داماد به منظور عرض ادب به پدر عروس به منزول عروس می رفتند و به اصطلاح به خاطر آشنایی بیشتر داماد و پدر زن و رفع خجالت فی ما بین در منزل عروس مهمانی کوتاهی برگزار می کردند. این مراسم به صورت کاملاً مردانه برگزار می شد.

مراسم عروسی
 
مراسم عروسی مانند عروسی های امروزی برگزار می شد با این تفاوت که خانواده ی عروس بسیار محدودتر از خانواده ی داماد دعوت می شدند. به عنوان مثال مادر عروس در مراسم عروسی حضور نداشته است. تفاوت دیگر این بود که تمام حاضرین در مراسم عروسی (24)ساعت در منزل داماد به سر می بردند. این مدت زمان از قبل از شروع مراسم عروسی آغاز و تا پایان مراسم بندر تخت ادامه داشت.

مراسم بندرتخت
 
این مراسم نیز مانند مراسم بندرتخت امروز برگزار می شد و موضوع آن معرفی هدایایی از طرف اقوام به عروس و داماد بود.

جاخالی
 
چند روز پس از عروسی خانواده ی عروس به عنوان اینکه جای خالی عروس را در خانه ی خود احساس کرده اند هدیه ای را به منزل داماد می آورند.

با نگاهی کوتاه به رسوم و قواعد اصفهان قدیم به این نکته ی مهم پی می بریم که در حالی که رسم و رسوم و سنت ها در نهایت دقت و تفصیلاً برگزار می شده رعایت اختصار و جلوگیری از ریخت و پاش در آن رعایت می شد که این امر می تواند الگوی بسیار مناسبی برای مراسم امروزی باشد.
منبع:عطر سیب شماره سوم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:50 صبح )

»» اینجا همه چیز بوی اشرافی می دهد!

اینجا همه چیز بوی اشرافی می دهد!

نگاهی به هزینه های کاذب در ازدواج های امروزی
لیموزین، لگسوز، پرادو، کمری و یا هر اتومبیل دیگر، فرقی نمی کند. مهم این است که همه در یک اصل مشترک هستند؛ دو سرنشین شیک پوش! غرق در انبوهی از گل و روبان، یکی عروس و دیگری داماد. همه چیز مهیای شبی به یاد ماندنی است، مهمان ها همه آدم های مهمی هستند و کوچک ترین کوتاهی در پذیرایی سبب خرده گیری از جانب داماد نسبت به خدمتکارهای می شود، چرا که داماد به وسیله بی سیم با چند نفر دیگر در گوشه گوشه ی باغ از وضعیت پذیرایی و رسیدگی به امور در ارتباط است. نوازنده ها هم چند ساعتی است کارشان را شرو کرده اند و خواننده معروف هرآنچه را حضار درخواست کنند، می خواند. در سمتی دیگر از باغ بساط سفره خانه سنتی مهیای پذیرایی از میهمانان است و خدمه با لباس های محلی مشغول خدمت رسانی.
آخر می گویند دارندگی، برازندگی است! نورافشانی باغ اما از همه چشمگیرتر است و عده ای زیر این نور با حرکات موزون به جشن رونق می بخشند و آن وقت است که انبوهی از تراول و اسکناس بر سرشان سرازیر و در تشعشع نور بر زمین می لغزند.
مدت هاست که دیگر ساده زیستی ارج و منزلتی ندارد و مدل ماشین و لباس و متراژ خانه و ویلا و کوچه و خیابان محل زندگی، جای خیلی از ارزش ها را گرفته است.
داستان پردازی نیست، اینها تنها گوشه ای از اتفاقاتی است که در مراسم بعضی از ایرانی ها اتفاق می افتد؛ شاید همین نزدیکی ها. خیال پردازی نیست وقتی می شنویم دختر و پسر یکی ازهزاران خانواده ثروتمند، جشنی را برای به خانه بخت رفتن ترتیب داده اند که در آن همه چیز رنگ و بوی اشرافی می دهد. این که عروس خانم اصرار دارد غذاهای شب عروسی اش در ظروف نقره آراسته به فیروزه یا سرویس های غذاخوری طلاکوب سرو شود و یا برای دوخت لباس چند میلیون تومانی عروسی اش به فلان کشور سفر کند هزینه چند عکس و فیلمبرداری و یا... ماه عسل های این زوج ها هم بیشتر رویاست؛ سفر به رم، لندن، قاهره، جزایر قناری و ... در انتها باز هم می گویند کاستی هایی داشت! اما اینها واقعیت هایی است که زیر پوست این شهر اتفاق می افتد. ما هم می گوییم، دارندگی، برازندگی است؛ اما به چه قمیتی! البته درست می گویند. سده هاست که این چنین بوده است و ثروتمندان با تکیه بر پول هایشان هر کاری که خواسته اند کرده اند و همواره گرامی بوده اند. انگار تجمل پرستی و اشرافی گری ویروسی است که دست بردار آدمی نمی شود و پلکانی است که پایانی ندارد، چرا که سال هاست گریبان طبقه پایین و متوسط را هم گرفته است.
گفته می شود در هندوستان که کشور فقرا و مهاراجه هاست، افزایش دو رقمی تورم هم حریف هزینه های گزاف ازدواج نشده و همچون گذشته زوج های هندی نخستین روزهای زندگی خود را با صرف مبالغ زیادی سپری می کنند. به این ترتیب عروس و دامادهای این کشور به طور معمول پس انداز (10 تا 16)سال زندگی خود را در مراسم عروسی خرج می کنند و حتی حاضرند به قیمت بدهکار شدن و گرفتن وام، هزینه های بالای ازدواج را که تا مرز (10)هزار دلار هم می رسد، فراهم کنند.

ثروتمندان بانیان انتقال تجمل گرایی به اقشار پایین
 
معلوم نیست سرانجام چه کسی خوشبخت واقعی است. سعی ما هم این نیست که در این نوشتار به ابعاد خوشبختی بپردازیم چرا که خود شرح مبسوطی را می طلبد. چه کسی می داند سرنوشت آنانی که جشن عروسی شان را با صرف میلیون ها تومان برپا کرده اند به کجا کشیده؟ معلوم نیست؛ شاید اکنون آنها همان قدر خوشبخت باشند که شب عروسی شان و شاید هم... مردم عادی البته هر آن که را بیشتر خرج کند بیشتر می پسندند، چون به باور آنها این آدم ها متجددند و باعث افتخار. اما باز هم این یک نظر عامیانه است ولی وقتی نگاه به ازدواج از نظرگاه تخصصی باشد وضعش فرق می کند چنان که به اعتقاد جامعه شناسان اهل فن ازدواج نه پدیده ای فردی، بلکه مساله ای اجتماعی فرهنگی و تابع خرده فرهنگ های جامعه است. اینان ثروتمندان را بانیان انتقال تجمل گرایی به اقشار پایین جامعه می دانند. در واقع وقتی طبقه مرفه جامعه رفتار اشرافی از خود نشان دهد، دیگران هم می کوشند به هر ترتیب ممکن ادای آنها را در بیاورند. پس به این ترتیب تاثیر منفی این خرده فرهنگ بر کل جامعه اثر می کند و تبدیل به هنجاری می گردد که به واسطه تکرار و پذیرفته شدن مورد قبول همه می شود. بنابراین اگر در جامعه ای مسایل مادی و اسراف تبدیل به ارزش شود و ملاک ارزیابی ها قرار گیرد، کسی تایید می شود که تجمل پرست و علاقه مند به مصرف زیاد است. به همین دلیل وظیفه حکم می کند که نسبت به پیامدهای این گونه رفتارها هشدار داد. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی، و باید اذعان نمود که زیان های تجمل گرایی در هر کدام از این عرصه ها قابل تامل می باشد. در جامعه ای که اصل این است که آدم ها هر چه بیشتر مصرف کنند چشمگیر تر می شوند و برای پیروزی در این مسابقه هر چیزی را نردبان پیشرفت قرار می دهند. کسی که ثروت دارد، باید به اندازه شان انسانی اش در رفاه و آسایش باشد، اما اگر این ثروت به حدی است که توان خدمت رسانی به کل جامعه را دارد، باید در این مسیر از آن بهره گیری شود. این چشم و هم چشمی های کاذب، جامعه را به سوی تغییر فرهنگ ها و ارزش ها سوق می دهد و به دنبال آن فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی و اسلامی به سوی فرهنگ تجمل گرایی می رود.

فرهنگ تجمل گرایی به جای فرهنگ ساده زیستی
 
فرخ یزدان جو کارشناس ارشد مشاوره در مورد برپایی مجالس مجلل می گوید: تغییر ارزش ها مردم را به سمت تجمل سوق داده است. اکنون ارزش نزد مردم در موضوع ازدواج تغییر کرده است. اکنون برپایی مجالس خوب با ریخت و پاش فراوان را یک نوع ارزش می دانند و هنگامی که ارزش ها نزد افراد این گونه شکل بگیرد، بالطبع گروهی از جامعه به این سمت رو خواهند آورد. وی دیگر معضلات تجمل گرایی را اهمیت دادن به نظر دیگران می داند و می افزاید: برخی از افراد تصور می کنند که مجلس عروسی یعنی تشریفات فراوان که باید نشان دهد که چه مقامی دارند و آن را نشانه محترمی می دانند که تا مدت ها می توانند به آن ببالند، البته به زعم خودشان تا زمانی که کسی روی دستشان بلند نشده است. افراد بیشتر از میل و خواسته خودشان به نظر و خواسته دیگران اهمیت می دهند و طبق نظر آنان مراسم را برگزار می کنند، یعنی این که آب را به مزه دیگران می خورند و دیدگاه خودشان را فدای نظر و سلیقه و اظهار نظرهای دیگران می کنند.
وی افزود: بحث چشم و هم چشمی از بدترین عوامل رواج برپایی عروسی های مجلل و صرف هزینه های گزاف و سنگینی این هزینه ها بر دوش زوجین و خانواده هاست. در گذشته این موضوع را فقط به خانم ها منتسب می دانستند ولی اکنون این موضوع را به صورت گسترده در بین آقایان نیز مشاهده می کنیم که می خواهند با برپایی بهترین مجلس مورد تمجید و تحسین دیگران قرار گیرند، برپایی این مجالس حتی برای برخی بسیار سخت است و با قرض و وام صورت می پذیرد. یزدان جو اضافه می کند: توجه به ظواهر باعث غفلت از اصل موضوع شده است. فردی که ازدواج می کند باید بداند که برخی مسوولیت ها و تعهدها را باید پذیرا باشد و ذهن خود را محدود به مراسم مجلل، تالار، تعداد میهمان و شیوه پذیرایی معطوف نکنند و مراسم را برای برتری جویی نسبت به دیگران قلمداد نکنند.
به گفته وی، به برخی از این افراد می توان با این دید نگاه کرد که یک سری از کمبودها و احساس حقارت ها باعث این ولخرجی ها می شود. آنان بدین وسیله می خواهند ضعف های خود را جبران کنند. این گونه افراد از کمبود عزت نفس رنج می برند و رخی افراد هستند که ایده آل گرا هستند و از پذیرش واقعیت های زندگی پرهیز می کنند. این افراد کمال گرایی را در جنبه های ظاهری زندگی و زیاده خواهی های خود می بینند و انتظارات خود را با امکانات خود منطبق نمی سازند.
یزدان جو تصریح می کنند: برخی زوجین با این نگاه سطحی که انسان یک بار بیشتر ازدواج نمی کند این امر را برای خود مجوزی می دانند که هرگونه هزینه ای که می خواهند بکنند. این گونه هزینه ها نباید خانواده ها را از این موضوع غافل کند که برپایی این مراسم سالیان سال مشکلاتی را بردوش زوجین تحمیل خواهد کرد. تجربه نشان می دهد برگزاری مجالس باشکوه به دلیل وسواسی که زوجین و خانواده در برپایی و تدارک مراسم دارند، دلهره و اضطراب فراوان نیز به آنان منتقل می شود که این امر مانع خاطره انگیز شدن مجلس عروسی خواهد شد. وی افزود: مراسم عروسی محدود به زمان است، ولی پرداخت هزینه ها بسیار سنگین و دردسرساز است و از روزها و ماه ها قبل افراد را با دلهره های عجیب رو به رو می کند.
ما با افراد زیادی مواجه شده ایم که با دلهره های زیاد رو به رو هستند و همیشه از این که مجلس به نحو احسن برپا نشود، دچار ترس هستند و مراسمی که باید باعث آرامش و لذت بخشی باشد، به مراسمی دلهره آور تبدیل می شود و بر اعصاب و روان افراد تاثیر منفی خواهد گذاشت و این امر به زندگی آنان هم رسوخ خواهد کرد.
به عنوان نمونه چندی پیش در یکی از مجالس مجلل مادر داماد در شب عروسی دچار سکته قلبی شد و در پی آن فوت کرد.
یزدان جو گفت: هزینه های فراوان مجالس عروسی سایر هزینه ها را هم افزایش می دهد، وقتی خانواده داماد مجلس مجلل می گیرند خانواده عروس نیز باید جهیزیه کامل بخرند و باید خانه بزرگ
تهیه شود و این دور باطل به همین نحو انجام می پذیرد که در نهایت خانواده ها از کار همدیگر راضی نمی شوند و باعث بروز برخی مشاجرات بین خانواده ها و زوجین می شود و نشاط و شادابی زن ومرد را از بین خواهد برد و تولید مشکلات بعدی و ایجاد اختلالات روحی و روانی بین زوجین خانواده می کند، وی می افزاید: در دین اسلام هم به برگزاری مراسم اشاره و تاکید شده است، ولی مراسم امروزه با توصیه های اسلام سنخیت ندارد. در صورتی که مجلسی به سادگی برگزار شود، شیرینی و جذابیت بیشتری دارد و خاطره های دلنشین برجا خواهد گذاشت، مراسمی که اکنون در روستاهای ایران با کمترین هزینه برپا می شود. جذابیت و زیبایی خاصی هم برای میهمان ها و هم برای میزبان به ارمغان خواهد آورد.
کارشناس ارشد مشاوره می گوید: باید ارزش ها را به سمت ارزش های اسلامی تغییر دهیم و فرهنگ تجمل گرایی را بر فرهنگ ساده زیستی ترجیح دهیم. این امر از رسانه ها به خصوص رسانه ملی باید آغاز شود که متاسفانه در حال حاضر رسانه ها خودشان از مروجان اصلی فرهنگ تجمل گرایی در جامعه هستند. اکنون تغییر ارزش ها باعث رغبت اکثر جوانان به برپایی مجالس مجلل شده است. این فرهنگ تجمل که پس از سالیان متمادی وارد فرهنگ ایرانی و اسلامی شده را باید با فرهنگ سازی مجدد به صورت اولیه آن بازگردانند. جوانان باید بدانند هزینه های سنگین ضامن خوشبختی و استمرار زندگی نیست، چنان که به گفته مقام معظم رهبری عزت و شرف دختر و پسر به انسانیت و تقوی است نه به خرج های زیادی و تشریفات عروسی ها.
با همه این اوصاف می دانیم که هر پدیده اجتماعی، آثار و نتایجی را به دنبال خود می آورد و در بعضی موارد، برکنش ها و واکنش های نسل آینده جامعه نیز تاثیر می گذارد و آن را دگرگون می سازد. باید دانست اسلام از گرایش فطری بشر به زیبایی آگاه است.
به همین دلیل برآوردن این نیاز طبیعی و فطری را در محدوده شریعت و عقل مورد تایید قرار می دهد، ولی فراتر از این محدوده را نهی کرده است؛ زیرا هدر دادن ثروت و اموال برای امور واهی مانند تجمل گرایی مجاز نیست. امام رضا علیه السلام در روایتی فرموده است: «ان الله یبغض القیل و القال و اضاعه المال و اکثر السوال» خداوند قیل و قال (گفتار بیهوده) و تباه سازی اموال و درخواست کردن فراوان را دوست نمی دارد. [1]در روایت دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است:«هر کس لباسی بپوشد و در آن اظهار بزرگی کند، خداوند به وسیله آن او را از لب دوزخ فرو می کشد و او همراه قارون خواهد بود».[2]
تجمل و تجمل گرایی سبب تباهی سرمایه های مادی، زمینه سازی برای گناهان، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش به ضد ارزش، کاهش معنویت در جامعه، از بین رفتن آرامش واقعی، ناتوانی در انجام وظیفه، فراموشی یاد خدا و قیامت، ورشکستگی و بدهکاری، رویارویی با حق و حقیقیت و عذاب الهی می شود.

هزینه های ازدواج در یک کلام
 
اگر بخواهیم از هزینه های روز خواستگاری شروع کنیم در حدود (100 تا 300)هزار تومان هزینه بر است. اگر دو طرف همدیگر را نپسندیدند این قصه دوباره تکرار می شود، اگر مورد رضایت دو طرف باشد نوبت به هزینه بله برون می رسد. هزینه ای بین (100 تا 500)هزار تومان. بین (20 تا 50)هزار تومان هزینه خواندن یک صیغه محرمیت و (70 تا 100)هزار تومان جهت آزمایش باید پرداخت که هزینه ژنتیک و HIV نیز جدا می باشد.
طرفین که تصمیم به استقلال از خانواده را گرفته اند، برای تهیه یک منزل با متراژ پایین در یکی از محله های شهر با امکانات معمولی باید آنقدر درآمد داشته باشند که حداقل در ماه حدود (500)هزار تا یک میلیون تومان بپردازند، یا دست کم (15)میلیون تومان بابت رهن. از رهن و اجاره که بگذریم هزینه های برگزاری جشن عروسی و هزینه های قبل از آن قضیه ای مفصل تر است.

هزینه های قبل از عروسی
 
از هزینه های قبل از عروسی حلقه عروسی است که شاید شروع این مخارج با خرید یک حلقه انگشتر آغاز می شود. حلقه ای که بسته به سلیقه طرفین می تواند ساده با قیمتی در حدود (250)هزار تومان یا پرنگین و سنگین تا یک میلیون تومان باشد. آینه و شمعدان گزینه بعدی است. بعد از خرید حلقه عروسی، نوبت آینه و شمعدان می رسد. قیمت انواع نقره آن در سایز معمولی از (500)هزار تومان شروع می شود و با بزرگترین سایز و ابعادش و مقدار نقره ای که به کار گرفته شده است افزایش می یابد البته اگر فقط روکش نقره داشته باشد قیمتی حدود (150)هزار تومان دارد که تنها مختص به نقره نمی باشد به طوری که قیمت آینه و شمعدان و آب طلا حدود (15 تا 20)درصد گران تر از آینه و شمعدان آب نقره می باشد.
که تمام این قیمت ها بسته به نوع آینه و شمعدان، سایز، حجم و ابعاد آن متفاوت می باشد. و اما فلسفه ی اصلی؛ سرویس طلای عروس خانم فلسفه ی جداگانه دارد، قیمت این سرویس بسته به میزان طلا و جواهرات به کار رفته در آن از یک میلیون تومان که تقریباً بدون جواهرات است آغاز می شود و گاهی به ارقام سرسام آوری (پنج میلیون تومان بیشتر) می رسد که جوانان را از ازدواج کردن پشیمان می کند. البته سرویس در حدود (600)هزار تومان نیز وجود دارد که مطابق سلیقه و مد امروزی نمی باشد و کمتر عروس خانمی آنها را انتخاب می کند. مطابق رسم و رسوم کالاهای دیگر مثل لوازم آرایش، پوشاک، حوله و چمدان و ... به این لیست اضافه می شود که هزینه ای بین (800)هزار تومان تا یک میلیون تومان را در برمی گیرد.

هزینه های برگزاری جشن عروسی
 
مهمترین قسمت، انتخاب مکانی است که برای برگزاری جشن عروسی در نظر گرفته می شود. اگر منزل شخصی به حدی بزرگ باشد که حداقل (150)نفر را بتوان در آن پذیرایی کرد، از هزینه ی این بخش معاف هستید، در غیراین صورت اجاره تالار پذیرایی برای برگزاری جشن عروسی معمولاً بسته به این کار در کدام محله قرار دارند به عنوان ورودی از (80)هزار تومان تا (800)هزار تومان متغیر است.
این مبالغ در روزهای آخر هفته و ایام تعطیل، میزان خدمه، سالن غذاخوری جداگانه، ارائه غذا، امکان استفاده از رقص نور در سالن و ... بیشتر است و اگر میل به گرفتن باغ دارید، ورودی باغ نیز در حدود یک میلیون تا سه میلیون می باشد. حال اگر مراسم عقد نیز همزمان با مراسم عروسی باشد، قیمت اجراه یک سفره عقد از (90)هزار تومان شروع می شود و تا حتی دو میلیون تومان.حداقل هزینه عاقد نیز برابر (40)هزار و حداکثر (150)هزار تومان می باشد. اگر بخواهید یک گروه موزیک نیز به موارد اضافه کنید در ساده ترین حالت با یک ارگ و یک
خواننده از (150)هزار تومان شروع می شود و گاه به سه میلیون تومان نیز می رسد. میوه و شیرینی از خوردنی های جدانشدنی برگزاری مراسم عروسی هستند.
بسته به تنوع و سلیقه و زمان برگزاری، حدود (400)هزار تومان حداقل هزینه این قیمت می باشد که تخمین دقیق با توجه به قیمت های متغیر امکان پذیر نیست. کیک عروسی نیز ماجرای جداگانه دارد که در انواع دو، سه یا چهار طبقه و گاهی نیز با طبقات بیشتر سفارش داده می شود. قیمت کیک با توجه به شکل و تزیینات و وزن آن متفاوت است و در حدود (60 تا 200)هزار تومان قیمت دارد. بعد از تعیین مکان مراسم نوبت به کارت عروسی می رسد که بسته به سلیقه عروس خانم بین هر کارت (100)تا سه هزار تومان متغیر است.
ادامه ماجرا...
شیرین ترین هزینه های جشن برای عروس خانم، انتخاب لباس عروس است. بیشتر عروس خانم های منصف ترجیح می دهند لباس عروس را برای شب عروسی اجاره کنند البته گاهی قیمت خرید و اجاره چندان تفاوتی ندارد. قیمت اجاره از (150)هزار تومان شروع می شود و به پنج میلیون تومان گاه می رسد. آرایشگاه هم بسته به میزان معروفیت مبالغ متفاوت و قابل توجهی دریافت می کنند. طبق نرخ شورای صنفی آرایشگاه ها هزینه آرایش عروس بدون گریم (120)هزار تومان و با گریم (150)هزار تومان می باشد اما این قیمت ها در آرایشگاه های معمولی آغاز و در آرایشگاه های اسم و رسم دار با اضافه شدن سایر خدمات حتی به حدود (1/5)تا دو میلیون تومان افزایش می یابد. تامین دسته گل عروس و تزیین ماشین عروس از (150)هزار تومان تا دو میلیون تومان متغیر است. البته ماشین عروس مقوله ای دیگر است. اگر اتومبیل داشته باشید که چه بهتر اگرنه علاوه بر تزئین ماشین مبلغی نیز برای اجاره اتومبیل باید بپردازند.

سکانس دیدنی و ماندنی
 
ماندگارترین هزینه های مراسم عروسی، هزینه مربوط به این قسمت است. تمام هزینه های اشاره شده، هزینه هایی هستند که پس از پایان عروسی تمام می شوند و تنها عکس و فیلم است که تا پایان عمر، طعم شیرین مراسم عروسی را در خاطره طرفین حفظ می کند. گاهی زوجین از هزینه های بخش های دیگر می کاهند و روی این بخش سرمایه گذاری بیشتری می کنند. هزینه این بخش بسته به تعداد عکس، سایز و نوع کاغذ چاپی، نوع و تعداد آلبوم و تعداد دوربین های به کار رفته و نوع دوربین...PD،HD) برای فیلمبرداری متفاوت است و حداقل (600)هزار تومان می باشد تا هر مقدار که بخواهید.
موارد گفته شده تمام مخارجی است که داماد برای شروع زندگی مشترک باید بپردازند. این مخارج باید کنترل شوند نه این که برگزاری مراسم عروسی تنها هزینه ای سنگین برای شما در برداشته باشد. اما اگر با حداقل هزینه جشن ساده ای برگزار کنید خاطره آن را تا ابد در دل نگه داشته اید.
اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ سازی و کار فرهنگی مستمر است، تغییر رفتارهای نادرست بدون زمینه و بستر فرهنگی ممکن نیست، دوری از اسراف و تبذیر و رعایت قناعت و دقت در شیوه به مصرف رساندن منابع و اهتمام به افزایش بهره وری یک اخلاق و یک فرهنگ و یک تربیت و یک «سبک زندگی» است که باید در باورها و بینش و انگیزه ها و گرایش های مردم ریشه دار شود.
منابع:
1-ر.ک:روزنامه اصفهان زیبا شماره 475، ص 4
2-پایگاه های اطلاع رسانی تبیان و آفتاب

اسامی تالارها___ ظرفیت/نفر____ مراسم عروسی/ هزار تومان____ مراسم عقد/ هزار تومان
تالار کاخ سپید 300 ایام هفته 650 550
آخر هفته 750 650
تالار شهروند 300 ایام هفته 550 550
آخر هفته 650 650
تالار زیتون 300 ایام هفته 215 182
آخر هفته 305 260

آینه و شمعدان_____ حداقل قیمت/ تومان________________ حداکثر قیمت/ تومان
تمام نقره یک میلیون بسته به وزن تا 50 میلیون
برنج روکش نقره 185/000 یک میلیون
برنج 120/000 350/000
چوب 500/000 یک میلیون
آب طلا در کوچکترین اندازه 120/000 بسته به وزن تا 50 میلیون
منبع:عطر سیب شماره سوم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:48 صبح )

»» زندگی به رنگ عشق: اسرار ازدواج های شادکام

زندگی به رنگ عشق: اسرار ازدواج های شادکام
 
افراد برخوردار از کارکرد مطلوب صرفاً به بشریت عشق نمی ورزند، بلکه به تعداد محدودی از آدمیان عمیقاً علاقه مند هستند. از دیدگاه نظریه پردازان کمال و خودشکوفایی کسانی که کارکرد روانی خوبی دارند، قادرند پیوندهای عاطفی و صمیمانه ویژه ای با برخی از افرادی که دوروبر آنها هستند برقرار سازند. عشق ورزی و دوست داشتن و دوست داشته شدن در زندگی از عمده نیازهای بشر است. پژوهشگران گزارش کرده اند که اکثر قریب به اتفاق افراد در پاسخ به این پرسش که : چه چیز زندگی را ارزشمندتر می سازد؟ به عنوان پاسخ اصلی روابط صمیمانه را عنوان کرده بودند. همچنین مطالعات حاکی از آن است که برای بسیاری از مردم برخورداری از یک ازدواج موفق و زندگی خانوادگی خوب و دوستان صمیمی مهمتر از کار و سرپناه و امنیت مالی است.
این در حالی است که اغلب اوقات ازدواج ها با عشق شروع می شود و در سردی عاطفی روز افزونی تداوم می یابد و گاه در اندوه و کینه و تلخی پایان می گیرد.
چرا؟ نگاه شیرین دیروز، امروز سایه تلخ کینه توزی به خود گرفته است؟
حرفهای زیبای دیروز، امروز خاطره است و رویا؟
چرا این چنین سرد و بی شوق و شور؟ آیا این سرانجامی رقم خورده برای هر ازدواج و هر عشقی است؟
عشق بهترین داروی ضد افسردگی است.
عشق همچون اکسیژن برای بدن و روان ما ضروری است.
فقدان عشق در زندگی می تواند آدمی را در معرض خطر افسردگی قرار دهد.
عشق از عناصر پنج گانه لازم برای یک ارتباط سالم با همسر می باشد. عشق، اعتماد و تعهد، صمیمیت و دلبستگی.
نیاز به رسیدگی و ارزیابی و کسب مهارت دارد. مهارتهایی که آن را حفظ کند و تداوم بخشد.
عشق به سان گیاهی می ماند که کاشتن آن ساده تر از نگهداری و حفظ آن است. ایجاد اعتماد، متعهد گشتن و ایجاد صمیمیت و دلبستگی باعث تداوم و حفظ گیاه عشق می گردد. خودخواهی، بی توجهی و نپذیرفتن مسوولیت و عدم صداقت آن را پژمرده و بیمار می کند.

مهارتهایی ساده، مهارت های اساسی:
 
برای محافظت از گیاه عشق و محبت میان خود و همسرتان باید مهارتهای ساده و لیکن اساسی زیر را به کار گیرید. استفاده ماهرانه از این مهارتها نیاز به تمرین و پشتکار شما دارد:
* نیازهای خودتان را بشناسید و راجع به آن صحبت کنید. رابطه شما و همسرتان رابطه ای بر اساس حدس و گمان نیست. این رابطه یک بازی حدس و گمان نیست که همسر شما در آن تبدیل به یک ماشین ذهن خوانی بشود و ذهن شما را بخواند. صمیمیت بدون رو راستی و صداقت امکان پذیر نیست. صادق باشید و راجع به آنچه نیاز دارید با همسر خود گفتگو کنید.
* احترام، احترام، احترام. به همدیگر احترام بگذارید، یکدیگر را با زیباترین کلمات خطاب قرار دهید. نیازهای طرف مقابل را در نظر داشته باشید و تا جایی که امکان دارد آنها را برآورده کنید. با هماهنگی یکدیگر برنامه ریزی کنید. برای وقت همسر خود ارزش قایل شوید و آن را بدون اطلاع او پر نکنید. از او نظر بخواهید.
* شما یک تیم هستید. افرادی منحصر به فرد و با تفاوتهای بسیار که در همه حال و حتی در تنهایی همچون یک تیم واحد عمل می کنند. اعضا یک تیم با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند و یکدیگر را در جریان اوضاع قرار می دهند.
* کلید موفقیت در مدیریت تعارضات و تفاوتهاست. آنها را پایان رابطه یا نتیجه شکست ارتباط خود و همسرتان ندانید. آنها را نادیده نگیرید و کتمان نکنید. راجع به آنها حرف بزنید. آنها را پنهان نکنید. چشم خود را بر تعارضات خود و همسرتان نبندید. به او بگویید چه احساسی دارید. به او بگویید نیاز به کمک او دارید تا اختلاف و مشکل موجود و پیش آمده را حل کرده و احساس بهتری پیدا کنید.
* گاهی حل کردن موفقیت آمیز یک تعارض و اختلاف پاداش ارزشمند برای شما و همسرتان خواهد بود. پاداشی برای عشق، انعطاف پذیری و حوصله و همکاری شما دو نفر. پس با آغوش باز به سمت باز کردن تعارضات بسته بندی شده خود و همسرتان بروید. فراموش کردن آنها کاری بیهوده است. اگر دست به کار نشوید زمانی این تعارضات بر رابطه شما و همسرتان سایه های سنگینی می افکند.
* برای ایجاد صمیمیت باید به سختی تلاش کنید. صمیمیت به خودی خود سراغ شما و همسرتان و رابطه شما نمی آید باید برای آن تلاش شبانه روزی کنید.
* معذرت خواهی کنید. هر کسی اشتباه می کند. عذرخواهی شما را بزرگتر و محبوبتر می گرداند. عذرخواهی ارتباط شما و همسرتان را صمیمی تر و سالم تر می کند. اشتباه نکنید، عذر خواهی شما او را مدعی و متوقع نمی سازد بلکه او را آرام کرده و شما را در نظر او عزیزتر می نماید. گاهی یک عذر خواهی ساده می تواند جلوی بروز یک تنش و فاجعه را بگیرد.
* همکاری کنید. مسوولیت ها را تقسیم کنید. به یکدیگر اعتماد کنید.
* سلامتی و انرژی خود را حفظ کنید. ورزش کنید. ارتباطات سالم بر مبنای سلامتی جسمی و روانی استوار می گردد.
* خود را دوست بدارید تا دیگران نیز شما را دوست بدارند. عزت نفس خود را حفظ کنید.
* رابطه شما و همسرتان پر است از فراز و نشیب و بالا و پایین، ناامید نشوید. قرار نیست با یک سرعت در مسیر زندگی به پیش روید. فرازها در کنار فرودها خود را نشان می دهد و خوشی ها کنار تلخی ها ارزش دو چندان برای ما می یابد.
* به همدیگر پاداش بدهید. یکی از مهمترین منابع ایجاد شادکامی در ازدواج ، پاداش دادن به یکدیگر در مقابل رفتارهای مثبت و سازنده است. زن و شوهر شادکام در ازای پاداش هایی که از یکدیگر دریافت می کنند به همدیگر پاداش می دهند، اما رفتار تنبیه کننده همدیگر را نادیده می گیرند. آنها در رفتار خوب تقابل دارند ولی در مقابل، رفتار بد همسر خود را تلافی نمی کنند. هدیه دادن، آراستن ظاهر خود برای همسر، شنونده فعال بودن، تحسین و تمجید ، پیاده روی های دونفره، مصاحبت و گفتگو از پاداش هایی است که می توان از آنها سود برد.
* به یکدیگر کادو بدهید. هدیه ای که می دهید حامل این پیام است: لحظه ای که تو پیش من نبودی من به تو فکر می کردم.
* ظاهر مرتب و آراسته را دست کم نگیرید. برای استفاده از عطر و لباس تمیز و نو و زیبا مکان و زمانی لایق تر از زمانی که در خانه و در کنار همسر خود هستید نخواهید یافت.
* گوش کنید. گوش کنید. شنونده باشید. تظاهر به گوش دادن نکنید. قضاوت نکنید. نصیحت نکنید. تنها گوش کنید. به چشمان او هنگامی که سخن می گوید بنگرید. زمانی که او حرف می زند به جوابی که برای او آماده کرده اید فکر نکنید. اغلب مواقع او نیاز به توجه و دقت شما دارد و سکوت شما و نه جوابی که به او خواهید داد.
* ادراک و شناخت صحیح و دقیق. همسر خود را بشناسید. علایق او را بشناسید. برای اینکه همسری پاداش دهنده باشید باید بدانید همسر شما دقیقا چه چیزی را دوست دارد.
* معجزه گفتگو را دست کم نگیرید. با یکدیگر حرف بزنید. چگونه می توانید به همسر خود پاداش بدهید؟ زمانی که بدانید به چه چیزهایی علاقه دارد. چه زمانی می دانید به چه چیز علاقه دارد؟ زمانی که او را بشناسید. چه زمانی او را بهتر می شناسید؟ زمانی که با او سخن بگویید.
* باورهای خود در مورد یک ازدواج موفق را مجددا مرور کنید. شاید واقعا نیاز به دور ریختن برخی از آنها باشد.
* در پایان به چند مورد از باورهای غلط و کلیشه ای که می تواند به ازدواج شادکام شما خدشه وارد سازد اشاره می کنم:
1- او خودش باید بداند من چه می خواهم. اگر من به او بگویم که دیگر ارزشی ندارد.
2- او باید بتواند حدس بزند من از این کار متنفرم. اگر واقعا مرا دوست دارد باید بداند.
3- باید آنچه را که من دوست دارم دوست بدارد.
4- اگر از او عذرخواهی بکنم متوقع می شود.
در نهایت همواره به یاد داشته باشیم که: همسرمان قبل از اینکه همسر ما باشد یک انسان است، آرزوهایی دارد، امیدهایی دارد، تمایلاتی دارد و هدفهایی، او علاقه مندی های خاص خود را دارد و گاه از چیزهایی خوشش نمی آید. اگر قالبی بسازیم و بخواهیم همسر خود را در آن قالب جای دهیم تا شبیه استانداردهای شخصی ما بشود عشق را از رابطه خودمان و او دور کرده ایم. او را همان گونه که انتخاب کرده ایم بپذیریم. به جای این که بر روی تغییر دادن او متمرکز شویم بر روی رابطه ای که مابین ما در جریان است متمرکز شویم و در جهت تغییر، تصحیح و بهبود رابطه مان بکوشیم.
و عشق هنوز پشت پنجره های بسته قلبمان در انتظار ماست
کافی است هر دو با هم
پنجره را بگشاییم
و بگوییم
سلام...
منابع:
1- Marano Estroff,Hara. (2004) .relationship rules, available at: www.psychology today.com
2- Mcgrath,Ellen. (2002) . the power of love,available at: www.psychology today.com
3- Marano Estroff,Hara. (2005). Love is not blind, available at: www.psychology today.com
4-ساپینگتون، اندروا. (1387). بهداشت روانی، ترجمه حمید رضا حسین شاهی برواتی، تهران: انتشارات روان.
منبع: بهداشت روان، شماره 27



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:46 صبح )

»» 10نکته که باید قبل از ازدواج درباره همسر خود بدانید

10نکته که باید قبل از ازدواج درباره همسر خود بدانید

این ها حداقل اصولی هستند که باید درباره همسر خود بدانید. اگر موارد زیر را نمی دانید، آنها را کشف کنید!
یکی از دلایل که افراد ازدواج موفقی نداند این است که پیش از آغاز زندگی مشترک، مفصل و جدی با هم صحبت نمی کنند. در این مقاله فهرستی از سوالاتی که می توانند به شما کمک کنند بدانید همسر مناسب خود را انتخاب کرده اید یا اینکه نباید برای قبول این مسوولیت عجله کنید. صداقت کلید شماست و اگر موارد زیر را درباره همسر خود بدانید و برعکس، احتمال جا زدن شما در آن روز بزرگ کمتر خواهد شد.
10- بهداشت فردی. مراقبت های فردی چیزی است که به هنگام ملاقات طرف مقابل آشکارا به چشم می آید اما لازم است بدانید که او چگونه زندگی می کند. چند وقت یک بار منزل خود را مرتب می کند؟ ظرف ها را می شوید؟ افراد به طور کلی معمولا یا شلخته اند و یا منظم. او به کدام دسته تعلق دارد و آیا می توانید با این وضعیت زندگی کنید؟
9- عادت های زندگی. آیا آدم سحر خیزی هستید؟ همسرتان چطور؟ چقدر تلویزیون تماشا می کند؟ آیا برای خریدهای ناگهانی خود بودجه بندی می کند؟ چقدر کار می کند؟ زمان استحمام، خواب و چگونگی وقت گذرانی او واقعا اهمیت دارد و باید بدانید آیا در سبک زندگی او با وقت مشکلی خواهید داشت یا نه. حل مشکلات مالی نیز مساله ای است که پیش از گره خوردن اوضاع باید بر سر آن توافق کنید. باید درباره اینکه چه کسی آشپزی با نظافت را انجام می دهد نیز با هم صحبت کنید.
8- چه چیزی روی اعصاب او می رود؟ اگر واقعا برای ازدواج با شخص خاصی آمادگی دارید، پاسخ این سوال آسان است. باور کنید اگر هنوز روی اعصاب او راه نرفته اید یا او هنوز چیزی در این باره به شما نگفته است و یا این که به زودی خودتان خواهید فهمید. مهم نیست چقدر او را دوست دارید، من اطمینان دارم که شما می توانید حتی به چیزهایی که به آنها علاقه خاصی ندارید هم فکر کنید. در این باره با همسرتان روراست باشید و تمرین کنید که روی اعصاب یکدیگر راه نروید.
7- زبان مورد علاقه او. گری چاپمن کتاب فوق العاده ای به نام 5 زبان عشق دارد. کاهی اوقات زمانی که از صمیم قلب با کسی صحبت می شود، او گمان می کند که بیشترین عشق را از آن خود کرده است. سایرین زمانی این احساس را دارند که یک هدیه دریافت می کنند. روشی که فرد احساس می کند دوست داشته شده است، به زبان عشق او مربوط می شود. این زبان می تواند گذراندن وقت در کنار یکدیگر با فعالیت هایی مانند کلمات تشویق کننده یا هدیه دادن باشد. اطمینان حاصل کنید که هر دو به یک زبان عشق صحبت می کنید تا بتوانید با عمیق ترین عشق ممکن با هم در تماس باشید.
6- بچه چطور؟ آیا بچه می خواهید؟ چند تا؟ آیا شما و شریک زندگی تان به یک اندازه بچه می خواهید؟ این خیلی خیلی مهم است که هر دو درباره روش تربیت فرزندان به توافق برسید. حداقل باید قبل از اینکه بله بگویید، درباره بزرگ کردن بچه ها بحث کرده و نقشه بکشید.
5- روابط خانوادگی. خانواده همسرتان چگونه است؟ اعضای خانواده او به هم چطور رفتار می کنند؟ لزوما این طور نیست که آنها با خانواده جدیدی که شما آن را تشکیل داده اید نیز همان طور رفتار کنند اما این می تواند کمک کند بهتر آنها را درک کنید. بخش اعظمی از شخصیت همسرتان احتمالا از شیوه تربیتی وی و طرز رفتار خانواده اش نشات می گیرد. تمام خانواده ها مشکل دارند اما مطمئن شوید که شما با صمیمیت یا فاصله گرفتن آنها از زندگی جدیدی که شما تشکیل داده اید احساس راحتی می کنید.
4- او با لحظات سخت زندگی چطور کنار می آید؟ ازدواج همیشه کار آسانی نیست. اختلاف نظرهایی وجود دارد. شما و شریک زندگیتان گاهی بعد از کار خسته می شوید. هر دوی شما ممکن است حتی به خلوت شخصی خود نیاز داشته باشید. در کنار مشاجره های کوچک، مشکلات بزرگ نیز پدیدار می شوند. از دست دادن شغل، بارداری ناخواسته، سقط، مرگ عزیزان، تصادف و بیماری های جدی همگی واقعیت های غیر قابل پیش بینی زندگی هستند. آیا شما و هسمرتان از هم دور می شوید؟ آیا می توانید راحت باشید و یکدیگر را تشویق کنید؟ آیا به یکدیگر وفادار می مانید حتی اگر برنامه های زندگیتان آن طور که تجسم کرده بودید پیش نرفت؟
3- استانداردهای اخلاقی- باورهای مذهبی. مذهب پیش زمینه ای در ذهن فرد و یا کانون توجه زندگی اوست. بیشتر افراد در حد وسط بین دو انتها قرار گرفته اند. اگر باورهای دینی شما با یکدیگر متفاوت است، چگونه فرزندان خود را بزرگ خواهید کرد؟ لزوما مجبور نیستید درباره هر مساله کوچک اخلاقی با یکدیگر به توافق برسید اما باید درباره مسایلی که بیشترین اشتیاق را نسبت به آن دارید توافق کنید.
2- انتظارات شما از زندگی مشترک. از کارهای منزل گرفته تا تنظیم دسته چک، همسرتان از شما انتظار دارد چه مسوولیت هایی را قبول کنید؟ شما از او چه انتظاری دارید؟ آیا تمام توقع هدیه با عشق را دارید با اینکه فکر می کنید بعد از ازدواج دیگر باید از این چیزها بگذرید؟ درباره چگونگی رابطه زناشویی چطور؟ همسرتان چه احساسی دارد؟ لازم است هر دو به تعریفی از زندگی مشترک برسید تا درک کنید واقعا چه انتظاری از همسرتان دارید.
1- اهداف زندگی. زمانی که عاشق می شوید و مطمئن هستید او تنها شریک زندگی شماست، اولین چیزی که باید آن را مشخص کنید اهداف اوست. این یک سوال قدیمی است که هر کسی باید آن را بپرسد: "خودت را در (10) سال آینده چطور می بینی؟" این سوال را گسترده تر کرده و بپرسید: "دوست دارید در (20) سال آینده در چه جایگاهی باشی؟ اهداف شغلیت چیست؟ می خواهی کجا زندگی کنی؟ آیا با هدف خودت آشنایی داری یا می گذاری جریان زندگی تو را با خودش ببرد؟" هر کسی باید یک برنامه پایه و یک آرزو داشته باشد. ببینید آیا این واقعا همان چیزی است که قرار است در پایان راه آن را با هم قسمت کنید.
شما نمی توانید همه چیز را درباره طرف مقابل بدانید. سال های پیش رو، شما را به مبارزه می طلبند و با گذشت زمان بیشتر درباره خودتان و او خواهید دانست. اگر این اصول را طی کنید و هر دو متعهد باقی بمانید، زندگی مشترک شاد و طولانی خواهید داشت.
منبع: رازموفقیت شماره 182



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:44 صبح )

»» ملاقات با خود، شاه کلید ازدواج پایدار

ملاقات با خود، شاه کلید ازدواج پایدار

در مورد شرایط و لوازم یک ازدواج موفق مطالب بسیاری بیان می شود و نویسندگان و روان شناسان و سخنوران و مشاوران هر کدام به بیان ابعادی از موضوع می پردازند.
گفته می شود که برای یک ازدواج موفق باید شناخت نسبی و تفاهم بین دخترها و پسرها وجود داشته باشد، از نظر فرهنگی خانواده ها خیلی از هم دور نباشند، برای مسایل مادری تدابیری اندیشیده شده باشد، گذشت و چشم پوشی در زوجین پرورش یافته باشد و صدها و هزاران گزاره دیگر که هر یک از منظری در جست و جوی راه های دستیابی به عشقی پایدار وعمیق اند.
هر روزه در سرتاسر جهان سمینارها، کارگاه ها و جلسات مشاوره فراوانی برگزار می شود تا در آنها مردم یاد بگیرند که چگونه ازدواجی موفق داشته باشند.
اما چرا نتایج آن گونه که باید باشد نیست؟ اشکال کار در کجاست که هنوز هم طلاق، خیانت، همسر آزاری و کینه ورزی و سردی عواطف در میان بسیاری از خانواده ها دیده می شود؟
شاید برای پاسخ به این سوالات لازم باشد تا به جای آسیب شناسی ازدواج های ناموفق نگاهی موشکافانه به مولفه های یک زناشویی موفق بیندازیم.
در خانواده های شاداب و عاشق بسیاری موارد وجود دارد که می تواند پاسخی به کنکاش ما باشد، اما میان زن و شوهرهای موفق و عاشق یک چیز مشترک است که اسم های متفاوتی به خود می گیرد.
«درک متقابل» که گاهی «تفاهم» نامیده می شود، گاهی « تصمیمیت» جلوه می کند، «دوستی» خوانده می شود، «عشق» نامگذاری می شود و یا «همراه» و «هم پیمانی» نام می گیرد. بسیاری این کیمیای سعادت را نوعی هم حسی مستمر تلقی می کنند و به دنبال راه های خلق این فضای مشترک می گردند، این افراد اشتباه نمی کنند اما تنها به یک بعد مساله می نگرند.
«بعد احساسی»، آن چیزی که عمدتا مورد غفلت واقع می شود، قوای عقلانی زوجین در مقام انسان و تاثیر بی مانند قدرت ذهن بر احساسات طرفین است.
در واقع «درک متقابل» و «تفاهم» که پایه های عشقی جاودانند از جنس تعقل اند و تظاهرات آنها حالت حسی به خود می گیرد، در حالی که در بسیاری موارد « حس» و «احساس» در این پروسه ها به کلیت آن تعمیم داده می شود. شناخت از دیگری ممکن نیست مگر فرد به شناخت از خود دست یافته باشد و هر چه این شناخت عمیق تر باشد شانس شناخت دیگری بالاتر می رود.
در اینجا سعی می کنیم به جای کلمه خود شناسی از ترکیب «ملاقات با خود» استفاده کنیم که گویاتر و برکنارتر از پاره ای قضاوت های عرفی است.
متاسفانه دیده می شود که در فرآیند آموزش مهارت های زندگی و عشق ورزی از این بعد عقلانی غفلت می شود در حالی که تاکید بر این بعد عقلانی باید در اولویت قرار گرفته، تقویت احساسات مثبت و هدایت آن به سوی هم حسی های سازنده در مراحل بعدی صورت گیرد.
چگونه ممکن است انسانی که هنوز نمی داند کیست و چه می خواهد، بفهمد که از دیگری چه می خواهد؟ چگونه ممکن است فردی که هنوز تکلیف خود را با زندگی اش ندانسته و هر روز به دنبال سرگرمی و خود فریبی جدیدی می گردد، بتواند نیازهای عمیق انسانی دیگر را درک کند یا برآورده سازد.
«عاشقش بودم اما نمی دانم چرا حالا هیچ احساسی به او ندارم، دوستش داشتم اما اکنون از او بیزارم، همه چیزهایی را که مشاور گفت اجرا کردم اما باز هم به من خیانت کرد و ...» اجازه بدهید با خودمان صداق باشیم رخ دادن جملات بالا دلایل عمیق تری دارد و آنچه که در این موارد توسط مشاوران و مددکاران بیان می شود در بسیاری موارد اصل مشکل را حل نمی کند بلکه راه هایی را به زوجین می آموزد که چگونه خود را با این شرایط تطبیق دهند و این تطبیق به هیچ وجه حاوی مشخصه های یک زندگی ایده آل نخواهد بود. انسانی که هنوز با خود ملاقات نکرده در زنجیره ای از واکنش ها غوطه ور است و «کنش» را به عنوان شرط اساسی «حضور» درک نکرده است.
چنین انسانی تنها با پیرامون خویش همراه می شود اما او «حضور» ندارد چنانکه در عشق نیز «حاضر» نخواهد بود بلکه به «ناظر» بدل خواهد شد.
انسان کنش مند در یک جای زندگی با خود ملاقات کرده است، هوشی خداداد، پدر و مادری عمیق و دانش آموخته، مصیبت و رنجی ناگهانی یا خلوت و اندیشه ای مستمر او را به میعادگاهی برده است که سالی، ماهی یا حتی لحظه ای خود را از درون خود دیده است. اما وقتی جفت ملاقات کرده با خود را ببیند دیگر درنگ نخواهد کرد آنگاه تمامی مشاوره ها، آموزش ها، مهارت ها و انگیزش های جهان، ترنم. رقص جاودانه و عاشقانه او را کامل خواهند کرد؛ آنگاه همه تکنیک ها کارگشا خواهند بود و درونی خواهند شد. دختر و پسری که خود را ملاقات کرده باشند خیلی زود همدیگر را پیدا می کنند و بسیار عمیق همدیگر را می شناسند. تو گویی که سال هاست در انتظار یکدیگرند. این حس عمیق را نباید با فوران لحظه ای احساسات سطحی افرادی اشتباه گرفت که هنوز به ملاقات با خویش نایل نشده اند. بنابراین دریافتن جفت آرمانی خویش عجله نکنید خود را بیابید تا او را بیابید، به ملاقات با خود بروید تا ملاقاتی جاودانه به سراغتان بیاید.
منبع: موفقیت شماره 184



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 9:42 صبح )

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ازدواج در عین بی پولی کمکم ازدواجهای پایدار میروند که به خاطراتم
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
ازدواج نیمه مستقل ،میان بری به خوش بختی یا جاده ای به طلاق تعریف
همزیستی مسالمت آمیز با همنشینان آشنا همسر با ازدواج انسانها عهد
تغییرات در زندگی مشترک به نظر شما آیا جوانانی که زندگی مشترک را
توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از
عاشقانه آیا شما هم سبک و طرز زندگیتان را به گونه ای سازمان داده
فصل مشترک دختر و پسر قبل از ازدواج باید تکلیف برخی از شرایط و مل
بلوغ و سن ازدواج در گذشته، اغلب ازدواج ها بعد از بلوغ جسمی و جنس
عشق های آتشین؛ رهگذر خطرناک در مسیر زندگی جوانان درباره عشق، عظم
مراحل انتخاب همسر قبل از شناخت فرد مقابل، لازم است تمام ملاک ها
استخاره کنیم یا تحقیق؟ آیا برای ازدواج و انتخاب همسر هم میشود اس
مجلس عقد و عروسی اسلام برای تحقق ازدواج و شکل گیری کانون خانواده
ازدواج کنید به نفع شماست دلایل زیادی برای تداوم یک ازدواج وجود د
[همه عناوین(166)][عناوین آرشیوشده]


نسبت صحیح دین و دنیا در زندگی آسیب های اجتماع امروز:آنچنان «[4] . توصیه هایی برای حفظ ازدواج همواره راهی برای سرو سامان دادن به از[3] . 12خطای دخترانه در ازدواج دوازده مورد وجود دارد که دختر خانم ها ر[2] . تاخیر در ازدواج دختران مقدمه: دغدغه های دختران در ازدواج، قابل[2] . رابطه میان دختر و پسر در تحلیل روانشناختی ـ قرآنی درآمد عقل و[2] . احکام«بادا بادا مبارک بادا» «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس م[2] . تغییرات در زندگی مشترک به نظر شما آیا جوانانی که زندگی مشترک را[2] . نه قاتل عمده روابط زناشویی 1) انتقاد کردن معمولاً گفته می شود[2] . زیاد خواستگاری نروید، بدبخت می شوید !! خواستگاری‌های متعدد = بدت[2] . سرزنش ممنوع اشاره گاهی فکر می‌کنیم زندگی چقدر سخت است؛ شاید هم . سکوت سازنده و غیرسازنده در زندگی مشترک بر هیچ کس پوشیده نیست که . شور و التهاب روزهای نخست زندگی واقعیتی که وجود دارد این است که م . صبوری راهکاری برای حفظ زندگی مشترک طبق آمارها وضعیت خانواده ای . صداقت های دردسرساز زندگی خیلی ها فکر می کنند درست از لحظه یی که . طلاق با کودکان شما چه می کند بسیاری از والدین نگران اثرات منفی ط . طور برای خواستــگاری تحقیق کنیم؟ برای ازدواج، دو نوع تحقیق وجود . عاشقانه آیا شما هم سبک و طرز زندگیتان را به گونه ای سازمان داده . عـشـق بـهـتـر اسـت یـا ثـروت؟ نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد ا . عشق چیست و چرا باید عاشق شویم؟ مقدمه عشق اصلی ترین میل و گرایش . عشق را هدیه دهید! با «آرامش واقعی» عشق خود را به همسرتان هدیه ک . عشق های آتشین؛ رهگذر خطرناک در مسیر زندگی جوانان درباره عشق، عظم . عقب نماندن از قافله اسراف؟! آنچه می خوانید نکات کلیدی از مجموعه . علل اختلاف عروس و داماد جدید با خانواده ی همسر این جاست که پذیر . فرمول استحکام زندگی زناشویی گاهی الگوی فکری و رفتاری به گونه ای . فصل مشترک دختر و پسر قبل از ازدواج باید تکلیف برخی از شرایط و مل . قبل از رفتن به محضر بخوانید آیا احساس می کنید که زندگی زناشویی ت . کی با کی ازدواج کنه؟ کدام شخصیت ها به درد هم می خورند؟ ازدواج . گا‌م‌های زندگی مشترک قسمت هفدهم سوءظن ممنوع اشاره گاهی فکر می . گام‌های زندگی مشترک فسمت پانزدهم اشاره گاهی فکر می‌کنیم زندگی . ما با هم فرق داریم بعد از عقد، با همه هیجانی که دارید یک فکر آزا . مالایی‌ها چطور عروسی می‌کنند؟ عروسی مسلمان‌ها کم و بیش به هم شبی . مجرد بودن را فراموش کنید گشاده نظری روح خانواده است. روح "ما" و . مجلس عقد و عروسی اسلام برای تحقق ازدواج و شکل گیری کانون خانواده . مراحل انتخاب همسر قبل از شناخت فرد مقابل، لازم است تمام ملاک ها . مردها چه زنی را همسر ایده آل می دانند؟ برای تازه عروس ها این که . مصرف های بیهوده در ازدواج ذهن ما باغچه است گل در آن باید کاشت . معرفی عادات زوج‌های خوشبخت شاید برخی عادت‌ها در نظر زوج‌های کم ت . معیارهای ارتباط سالم پیش از ازدواج امروزه با گسترش شهرها و پدی . معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام (1) چکیده انتخاب همسر م . معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام (3) خصوصیات اقتصادی در . ملاقات با خود، شاه کلید ازدواج پایدار در مورد شرایط و لوازم یک . ملاک های انتخاب همسر از دید ائمه(علیهم السلام ) از ازدواج با زن . ملکه زنبورها چگونه ازدواج می کند؟ ملکه زنبورها شروع می کنه به پ . مهارتهای جدید برای به حداقل رساندن مقاومت کودکان اجازه مقاومت د . مهریه‌های نامتعارف ازدواج به عنوان یکی از سنت‌های خدایی است که . نامزدی موفق (3) هر کسی در ذهن خودش تصوری از عشق و عاشقی دارد، ه . نتایج عکسبرداری از مغز عاشقان شور عشق یعنی همان احساساتی که اوای . ندید پدید‌ها و مهریه های بالا تجربه ثابت کرده که مهریه قانون‌برد . هدف اساسى و اصلى ازدواج ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فو . هفت راز عاشق ماندن نویسنده: عبدالرسول کریمی بسیا . هفت هشدار برای دوران عقد دوران عقد برای بیشتر زوج‌های جوان، دور . همزیستی مسالمت آمیز با همنشینان آشنا همسر با ازدواج انسانها عهد . همسر خوش اخلاق من! اخلاق بعد از دینداری مهمترین چیزی است که باید . همسر یابی اینترنتی آیا ازدواج های اینترنتی و همسریابی در سایتها . هیچوقت برای دوباره عاشــق شدن دیر نیست تصور می‌کنید که وقتی سنتا . ویژگی های همسر خوب همسر صالح و شایسته یکی از بزرگترین نعمتهای ال . ویژگی‏های مرد خوب از دیدگاه پیامبر اعظم (ص) اسلام همان‏گونه که . یادداشتی برای تازه عروسها اگر تازه ازدواج کرده اید ،ایام آغازین . یازده نکته در خواستگاری در خواستگاری باید یک سری نکات رعایت شود . یک انتخاب همیشگی شما از زمانی که قصد ازدواج می کنید، تا وقتی زن . نظر اسلام درباره چند همسری چیست؟ حجت الاسلام جواد گلی پاسخ . نظر قرآن درباره ی غریزه جنسی و لذت طلبی انسان گل سر سبد مخلوقات . نقش والدین در ازدواج جوانان یکی از حقوق فرزندان بر عهده والدین، . نکته ای که پیش از ازدواج باید بدانید "ازدواج یک نـهاد فـوق الـع . از لنز « واید » استفاده کنید اینکه در انتخاب همسر چقدر و با چه . ازدواج آب و آیینه پیام های یک پیوند آسمانی همه در سخن از ازدوا . ازدواج آسان یک معما شده مشاور سابق استانداری فارس و محقق در حوزه . ازدواج از دیدگاه روایت‌های معصومین(علیهم‌السلام) هم‌چنان که قرآن . ازدواج انتخاب است یا قسمت؟! از مباحث مهمی که معمولاً در امر ازدو . ازدواج با فامیل یا غریبه؟ مسئله این است ! یکی از مقوله های بسیار . ازدواج با«8»نوع مرد که خطرناک هستند دکتر گینورد آدامز» سرپرست ا . ازدواج پژوهی درآیات الهی بهترین طریق دستیابی به معارف عظیم قرآن . ازدواج در عین بی پولی کم‌کم ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاط . ازدواج در عین بی پولی کم‌کم ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاطر . ازدواج رشد بالنده چکیده ازدواج امری تقدس دار است که به صورت عقد . ازدواج کنید به نفع شماست دلایل زیادی برای تداوم یک ازدواج وجود د . ازدواج مجدد در کشورهای اسلامی چکیده در سال­های اخیر سؤالاتی . ازدواج مسیار ازدواج مسیار ازدواجی است که در سال‌های اخیر میان ا . ازدواج نیمه مستقل ،میان بری به خوش بختی یا جاده ای به طلاق تعریف . ازدواج های آخر الزمانی اشاره: هنوز سال های زیادی از آن زمان ه . ازدواج و تحصیل ازدواج، یکی از عواملی است که اگر انسان با برنامه . ازدواج یا جنگ قدرت ها؟ زوج ها از نظر اعمال قدرت و نفوذ و به نوبه . استخاره کنیم یا تحقیق؟ آیا برای ازدواج و انتخاب همسر هم می‌شود ا . اشتباهات رایج دوران آشنایی و نامزدی سازش های عجولانه گاهی برا . اصلاح الگوی سنت نگرشی به برخی آداب و رسوم قدیمی ازدواج اغلب مرد . اصول حاکم بر یک ازدواج موفق اگر می خواهید ازدواجی شاد و موفق دا . افزایش سن ازدواج و مقابله با آن ازدواج یکی از بهترین نیاز های آد . اگر چنین هستید صبر کنید، ازدواج نکنید 1- اگر در خانواده پدری و . انتخاب های اشتباه! «هوس» یکی از مهم ترین و در عین حال خطرناک ت . انتخاب همسر در دانشگاه دوران دانشجویی بهترین زمان و دانشگاه بهت . اهمیت ازدواج وفوایدآن چکیده این پژوهش به بحث و بررسی پیرامون ا . اولین قدم ازدواج چیست؟ زیاد شنیده اید که اولین قدم برای ازدواج . ایدز و آزمایشات قبل از ازدواج ازدواج تحول عمیقی در زندگی هر فرد . اینجا همه چیز بوی اشرافی می دهد! نگاهی به هزینه های کاذب در ازد . با احتیاط پای سفره عقد بنشینید! نظر شما نسبت به همکاری با همسر . با این آدم ها ازدواج نکنیم... چگونه ازدواج کنیم؟ چه افرادی در ف . با کی ازدواج کنم ؟ شخصیتی که برای شما همسر مناسبی است ! ازدواج . باورهای غیر منطقی در مورد انتخاب همسر فرآیند انتخاب همسر برای ه . باورهای منطقی در مورد انتخاب همسر فرآیند انتخاب همسر برای هر فرد . باید پیشگیری و درمان به موقع داشت چند همسری آن هم از نوع پنهانش . برخی از معیار های ازدواج که کم تر به آن ها توجه می شوند آیا تا . بررسی دیدگاه اسلام در رابطه با ازدواج چکیده خانواده به عنوان . بلوغ و سن ازدواج در گذشته، اغلب ازدواج ها بعد از بلوغ جسمی و جنس . به هر حال ازدواج موقت تبعات دارد اما.... این گونه تصور می شد که . پاکدامنی، شرطی مهم در انتخاب همسر پاکدامنی یکی از خلقیات پسندیده . تا به حال به این سوال فکر کرده اید آیا با یک معلول جسمی ازدواج م . رازهای یک ازدواج موفق آیا زندگی زناشویی خوبی دارید؟ امیدواریم جو . راه کارهایی برای ازدواج مجدد ازدواج به خودی خود عملی دلهره آور . راهکار اسلام برای کنترل عشق به جنس موافق و مخالف مقدمه معنای عش . راهکارهای سالم سازی ارتباط دختر و پسر سالم سازی ارتباط دختر و پس . زمان لازم برای آشنایی قبل از ازدواج زمان آشنایی قبل از ازدواج چق . زندگی به رنگ عشق: اسرار ازدواج های شادکام افراد برخوردار از کا . تاریخچه لباس عروس لباس عروس، لباسی بی نظیر و منحصر به فرد است. . تازه عروس، دامادها توجه کنند ریزه کاری های زندگی مشترک ! علاو . «کی داده کی گرفته»های ناپلئونی! مقدمه بدون شک «مهریه»و میزان . 10پله تا تفاهم منتظر کشف و شهود نباش! 1.موقع بحث کردن نه به م . 10نکته که باید قبل از ازدواج درباره همسر خود بدانید این ها حداق . 13 خطر در کمین ازدواج خیلی وقت ها دختران و پسران جوان تصورات و ب . 20 توصیه برای دوران عقد خیلی ها دوران عقد را مرحله ای از ازدواج . 22 توصیه مهم به تازه داماد ها این مطلب برای پسرهایی مفیده که می . 6 ایده اشتباه در ازدواج 1- ازدواج به دلیل دوری از خانواده و پدر . 7 قدم تا ازدواج بی دردسر حتما برای شما هم اتفاق افتاده که دلتان . آن روی سکه ‏"ایده آل سازی" پدیده ای ست که در روابط انسانی، زیاد . آیا اخلاق قابل تغییر است؟ نویسنده:آیت الله مکارم شیرازی سرنوشت . آیین شوهرداری نخستین مراحل کامیابی در اولین روزهای زندگی مشتر . احکام ارتباط دختر و پسر در اسلام یک: آیا دوستی با جنس مخالف به ه . جایگاه زن در فرهنگ عرب جاهلی(33) در جاهلیت پیش از اسلام در شبه . جوان تعدد زوجات،چرا؟ به یقین مسأله روابط بین زن و مرد و مسائل و . چالش های تعامل و ازدواج در خانواده های سنتی شاید اصلی ترین چالش . چرا ازدواج های امروزی ناپایدارند ؟ از جمله عواملی که سلامت خانو . چرا پسرها به خواستگاری می روند؟ در جامعه ی ما و اکثر جوامع دیگر . چقدر با من کنار می یای؟! اشاره: گاهی اوقات فقط عشق برای حفظ رواب . چهار اشتباه رایج میان دختران مجرد چندی پیش، فیلمی تماشا کردم که . حال هوای جیب داماد این مقاله تقدیم به آقایونی که قصد دارند به ج . حل معادله چند مجهولی ازدواج آنچه بیشتر مردم برای ازدواج پایه و . خان اول انتخاب همسر پرده اول « ... ها خانم جان...یه بخت خیل . خرده اختلاف های نامزدی ساره ده دقیقه ای بود که جلوی در دانشگاه م . خواستگار زن است یا مرد؟! این فقط مخصوص جامعه ما نیست که طبق رس . خواستگاری قرآنی روزها و شبها از پی هم می گذشتند و مرد جوان همچن . خواستگاری و عقد کنان و نامزدی در قدیم چند روز قبل از عقد کنان، . دختران و پسران بخوانند زوج مناسب برای دختر خانم ها با شخصیت . در ازدواج سن عقلی مهم است یا سن شناسنامه ای؟ در بررسی سن ازدواج . دردسرهای یک نامزدی طولانی بارها شنیده اید که دوران نامزدی و عقد، . دروازه های بهشت زناشویی احساس رضایت از رابطه، این‌که همسران احس . دلایل شما برای ازدواج چیست؟ ازدواج گام هیجان انگیزی در زندگی بشر . رابطه با جنس مخالف از نگاه اسلام محارم نسبی هفت دسته از بانوان . رابطه دختر و پسر ، قبل از ازدواج (1) چکیده باتوجه به مقدم? مقا . رابطه دختر و پسر ، قبل از ازدواج (2) علت برقراری روابط دوستانه . رابطه شما با این شخص به جایی نمی رسد! اولش همه چیز خوب است، مث .
 

>> بازدید امروز: 25
>> بازدید دیروز: 6
>> مجموع بازدیدها: 125187